|
A vízivárosi gyűrűk ura
2011.02.23.
szerda14
:51
Jóvágású, temperamentumos fiatalember Huszka Zsolt. Hosszú hajával, kezében avar
kori lovas íjászok veretes fegyverövével inkább vélném korabeli vitéznek, mint
ötvösnek.
Épp legújabb munkáját mutatja. Egy évébe került, hogy e bronztárgy életre keljen
úgy, ahogy hajdan eleink használták.
Csodálkozni se marad idő, a vízivárosi boltocskába elegáns hölgy lép be, sérült
aranymedállal. Míg a javítást megbeszélik, a mester megdicséri a hölgy szép formájú
karperecét is.
―De hisz ez a maga terve, pár éve maga készítette! Nem emlékszik rá? ― rökönyödik
meg a vendég. Zsolt a fejét rázza, hangosan felnevet.
—Ahogy elkészül egy ékszer, elfelejtem ― magyarázza később ―, mindig az új feladat
izgat. Csak az hagy bennem nyomot, ha nem sikerül megcsinálnom valamit. Egyszer
behoztak egy elszakadt aranyláncot. Csodálatos antik darab volt, az 1800-as évek
elejéről. Hosszú hetekig nem tudtam rájönni, hogyan tudta a néhai aranyműves 12
szálból, ráadásul üregesen megfonni. Lenyűgöz a régiek mesterségbeli tudása!
Persze a „régiség” néha meg is csalhatja az embert. Meséli Zsolt, milyen lelkesen
hozott valaki egy kincsnek vélt rubinköves gyűrűt. Nehéz szívvel kellett kiábrándítania,
hogy a kő szintetikus. El se akarta hinni az illető, erősködött, hogy még a nagymamájáé
volt. Igen ám, de már az 1800-as években is készítettek mesterséges rubint. Hogy
honnan látja a különbséget? Más a fénytörése, a színe, a „tüze”. A természetes
kő sose olyan homogén, mint a művi, abban mindig akad valami kis zárvány.
Megegyezünk, hogy ilyen esetekben az ékszer valódi értéke inkább családi emlékben
mérhető, mint forintban. Van kedvenc anyaga? ― tudakolom.
―Az ezüst ― mondja, s egy ivócsanakból az üvegpultra borít egy halom szokatlan
formájú vaskos ezüstgyűrűt. ― Ezek a vadulásaim. Az ismert nemes kövek mellett
akár saját gyűjtésű kavicsot is befoglalok. Most épp elkanyarodtam a szimmetrikus
és zárt gyűrűktől. Szeretek minden fémet. Régebben úgy mondtam: az alumínium kivételével.
Ma már tudom, hogy azt is szépen meg lehet munkálni. Az arany ára túlságosan megszabja,
hogy mit lehet belőle kihozni, kevésbé ad szabad kezet.
Nézegetem a kollekciót, és faggatom a mestert, létezik-e a szakmájában örök klasszikus.
―A jegygyűrű ― vágja rá ―, elég ránéznem a megrendelőre, tudom, milyet fog kérni.
Látom, kinek kell egyszerű, hagyományos féldomború, lehetőleg középvörös színben,
és látom, kinek kell extravagáns, csiszolt, drágakő-berakásos.
—A hagyományos ékszerek mellett egészen különös ötvösmunkákat is rendeltek már
tőlem. Készítettem sámándobra ezüst csörgősort, görög katolikus szertartási keresztet
vagy a Külügyminisztérium megbízásából halasi csipkéből ezüst foglalatú kitűzőket
hungarikum ajándéknak. De meglepődni csak egyszer lepődtem meg. Bejött egy fiatal
pár, s a kisasszony fölcsapván a ruháját a köldökére bökött, hogy intim ékszert
akar oda.
—Megcsinálta?
―Meg. Erre volt igény, elkészítettem pont úgy, mint egy fülbevalót, de bevallom,
én nem tudnék vele közelebbről megbarátkozni.
―Kiraktak a gimnáziumból ― meséli a mester kicsit kacskaringósra sikeredett ifjúkorát.
― Anyám azt mondta: fiam, ha nem tanulsz tovább, mész órásnak. Ő akkor a Bem utcai
óra-ékszer boltban dolgozott. Tudtam magamról, hogy nem volnék képes szigorú kötöttségben,
műszaki rajz után termelni. Nekem kell a szabadság, a kísérletezés. Kitanultam
hát az aranyműves-ötvös szakmát. Mikor pedig családapa lettem, 93-ban megnyitottam
ezt az üzletet a Medve utcában. S hogy urasan, mint a régi polgárok, autó nélkül
járhassak a munkahelyemre: átköltöztem a Fő utcából a Kacsa utcába, innen vagy
30 méterre. Édesanyám is átigazolt hozzám, és a feleségem is be-besegít.
Aki régebben járt erre, látott a műhelyben két játszadozó szöszke kislányt, meg
egy heverésző, tekintélyes juhászkutyát is.
—Orros a boltot őrizte társával, Garbóval együtt, akit vérmesebb természete miatt
a pult mögött tartottunk. Egy alkalommal rabló jött felderíteni a terepet, és
én még semmit sem gyanítottam, mikor a két kutya „egybehangzóan” meg akarta enni.
A Kék fény már kereste az illetőt. Ami a gyerekeket illeti: Violetta Vanda középiskolás,
a nagylányom, Bíborka Borbála nyáron érettségizett, és elkezdte az ötvös iskolát.
—Szeretjük ezt a környéket, „jó kis falu”. Ha dolgom van, odaadhatom az üzlet
kulcsát a szomszéd úrnak, elugorhatok ― akár előlegben is¬ ― meginni a kávémat.
A zöldséges meg összegyűjti a szárakat a tyúkjaimnak, mivel nemrég kertes házba
költöztünk. Ismerkedünk a vidéki léttel, de azért Bel-Budán mindig otthon fogjuk
magunkat érezni.
Búcsúzóul én is felidézek egy kedves történetet: egyszer rég egy kicsi lány a
Medve utcai iskolából jövet bebátorkodott ide, és lerajzolta, milyen gyűrűre vágyik.
Szó nélkül, szépen elkészítették neki a kis ezüst ékszert, pontosan úgy, ahogy
kérte. Még összegyűjtögetett zsebpénze is elegendőnek bizonyult. Huszka Zsolt
persze erre se emlékszik már, de elárulom, akkor eggyel több családanya fogadta
szívébe a vízivárosi ötvösműhelyt.
Sándor Mária
|
A vízivárosi gyűrűk ura
2011.02.23.
szerda14
:51
Jóvágású, temperamentumos fiatalember Huszka Zsolt. Hosszú hajával, kezében avar
kori lovas íjászok veretes fegyverövével inkább vélném korabeli vitéznek, mint
ötvösnek.
Épp legújabb munkáját mutatja. Egy évébe került, hogy e bronztárgy életre keljen
úgy, ahogy hajdan eleink használták.
Csodálkozni se marad idő, a vízivárosi boltocskába elegáns hölgy lép be, sérült
aranymedállal. Míg a javítást megbeszélik, a mester megdicséri a hölgy szép formájú
karperecét is.
―De hisz ez a maga terve, pár éve maga készítette! Nem emlékszik rá? ― rökönyödik
meg a vendég. Zsolt a fejét rázza, hangosan felnevet.
—Ahogy elkészül egy ékszer, elfelejtem ― magyarázza később ―, mindig az új feladat
izgat. Csak az hagy bennem nyomot, ha nem sikerül megcsinálnom valamit. Egyszer
behoztak egy elszakadt aranyláncot. Csodálatos antik darab volt, az 1800-as évek
elejéről. Hosszú hetekig nem tudtam rájönni, hogyan tudta a néhai aranyműves 12
szálból, ráadásul üregesen megfonni. Lenyűgöz a régiek mesterségbeli tudása!
Persze a „régiség” néha meg is csalhatja az embert. Meséli Zsolt, milyen lelkesen
hozott valaki egy kincsnek vélt rubinköves gyűrűt. Nehéz szívvel kellett kiábrándítania,
hogy a kő szintetikus. El se akarta hinni az illető, erősködött, hogy még a nagymamájáé
volt. Igen ám, de már az 1800-as években is készítettek mesterséges rubint. Hogy
honnan látja a különbséget? Más a fénytörése, a színe, a „tüze”. A természetes
kő sose olyan homogén, mint a művi, abban mindig akad valami kis zárvány.
Megegyezünk, hogy ilyen esetekben az ékszer valódi értéke inkább családi emlékben
mérhető, mint forintban. Van kedvenc anyaga? ― tudakolom.
―Az ezüst ― mondja, s egy ivócsanakból az üvegpultra borít egy halom szokatlan
formájú vaskos ezüstgyűrűt. ― Ezek a vadulásaim. Az ismert nemes kövek mellett
akár saját gyűjtésű kavicsot is befoglalok. Most épp elkanyarodtam a szimmetrikus
és zárt gyűrűktől. Szeretek minden fémet. Régebben úgy mondtam: az alumínium kivételével.
Ma már tudom, hogy azt is szépen meg lehet munkálni. Az arany ára túlságosan megszabja,
hogy mit lehet belőle kihozni, kevésbé ad szabad kezet.
Nézegetem a kollekciót, és faggatom a mestert, létezik-e a szakmájában örök klasszikus.
―A jegygyűrű ― vágja rá ―, elég ránéznem a megrendelőre, tudom, milyet fog kérni.
Látom, kinek kell egyszerű, hagyományos féldomború, lehetőleg középvörös színben,
és látom, kinek kell extravagáns, csiszolt, drágakő-berakásos.
—A hagyományos ékszerek mellett egészen különös ötvösmunkákat is rendeltek már
tőlem. Készítettem sámándobra ezüst csörgősort, görög katolikus szertartási keresztet
vagy a Külügyminisztérium megbízásából halasi csipkéből ezüst foglalatú kitűzőket
hungarikum ajándéknak. De meglepődni csak egyszer lepődtem meg. Bejött egy fiatal
pár, s a kisasszony fölcsapván a ruháját a köldökére bökött, hogy intim ékszert
akar oda.
—Megcsinálta?
―Meg. Erre volt igény, elkészítettem pont úgy, mint egy fülbevalót, de bevallom,
én nem tudnék vele közelebbről megbarátkozni.
―Kiraktak a gimnáziumból ― meséli a mester kicsit kacskaringósra sikeredett ifjúkorát.
― Anyám azt mondta: fiam, ha nem tanulsz tovább, mész órásnak. Ő akkor a Bem utcai
óra-ékszer boltban dolgozott. Tudtam magamról, hogy nem volnék képes szigorú kötöttségben,
műszaki rajz után termelni. Nekem kell a szabadság, a kísérletezés. Kitanultam
hát az aranyműves-ötvös szakmát. Mikor pedig családapa lettem, 93-ban megnyitottam
ezt az üzletet a Medve utcában. S hogy urasan, mint a régi polgárok, autó nélkül
járhassak a munkahelyemre: átköltöztem a Fő utcából a Kacsa utcába, innen vagy
30 méterre. Édesanyám is átigazolt hozzám, és a feleségem is be-besegít.
Aki régebben járt erre, látott a műhelyben két játszadozó szöszke kislányt, meg
egy heverésző, tekintélyes juhászkutyát is.
—Orros a boltot őrizte társával, Garbóval együtt, akit vérmesebb természete miatt
a pult mögött tartottunk. Egy alkalommal rabló jött felderíteni a terepet, és
én még semmit sem gyanítottam, mikor a két kutya „egybehangzóan” meg akarta enni.
A Kék fény már kereste az illetőt. Ami a gyerekeket illeti: Violetta Vanda középiskolás,
a nagylányom, Bíborka Borbála nyáron érettségizett, és elkezdte az ötvös iskolát.
—Szeretjük ezt a környéket, „jó kis falu”. Ha dolgom van, odaadhatom az üzlet
kulcsát a szomszéd úrnak, elugorhatok ― akár előlegben is¬ ― meginni a kávémat.
A zöldséges meg összegyűjti a szárakat a tyúkjaimnak, mivel nemrég kertes házba
költöztünk. Ismerkedünk a vidéki léttel, de azért Bel-Budán mindig otthon fogjuk
magunkat érezni.
Búcsúzóul én is felidézek egy kedves történetet: egyszer rég egy kicsi lány a
Medve utcai iskolából jövet bebátorkodott ide, és lerajzolta, milyen gyűrűre vágyik.
Szó nélkül, szépen elkészítették neki a kis ezüst ékszert, pontosan úgy, ahogy
kérte. Még összegyűjtögetett zsebpénze is elegendőnek bizonyult. Huszka Zsolt
persze erre se emlékszik már, de elárulom, akkor eggyel több családanya fogadta
szívébe a vízivárosi ötvösműhelyt.
Sándor Mária
|
|
|