Oktatás
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

Mi így csináljuk!

2010. február 3.

Hogy ki és mit? A II. kerületi Pedagógiai Szakszolgálat a tehetséggondozást. És hogyan? Nos, pontosan erről szólt a PSZK fenti címmel tartott projektindító rendezvénye.

Az intézet tehetségpontként részt vesz a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) idevágó pályázatán.A szakmai délutánt Pálos Annamária, az önkormányzat Művelődési Irodájának vezetőhelyettese nyitotta meg. Örömét fejezte ki, hogy a PSZK is csatlakozott azokhoz a kerületi intézményekhez, amelyek a TÁMOP pályázatok segítségével fejlesztik és korszerűsítik az ott folyó oktatási és nevelési munkát. „Ne nehézségnek, hanem kihívásnak tekintsük az előttünk álló utat – biztatta hallgatóságát Pálos Annamária. - Kerületünkben olyan újszerű, pedagógiai módszertani munka kezdődött el, amely hosszú évekre iránymutató lehet, és minden résztvevőnek sok érdekességgel és tanulsággal szolgálhat.”
Oláh Vera, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács munkatársa, annak rövid és hosszú távú programját ismertette. Erről részletesen a www.tehetsegpont.hu honlapon olvashatnak az érdeklődők. 2008-ban az országgyűlés elfogadta a tanács húszéves (2008-2028) projektjét Magyar Géniusz Program néven, amiről bővebbet a www.nfu.hu weboldalon tudhatunk meg. A tanácsnak ma huszonhét tagszervezete van, ezek az úgynevezett tehetségpontok. Ilyen tehetségpont kerületünkben a PSZK. A tehetségpontok feladata a tehetségek felismerése, gondozása, valamint egy hálózati szervezet kiépítése. Fontos, hogy a tehetségpontok ismerjék egymás tevékenységét, és kapcsolatban álljanak egymással. A tehetséggondozás nemzeti ügy, hiszen ez jelenthet kitörési lehetőséget Magyarország számára, hangsúlyozta az előadó.
Dr. Gyarmathy Éva, az MTA Pszichológiai Intézetének munkatársa, valamint a PSZK Tehetségpont pszichológus szakértője a nehezen felfedezhető tehetségekről beszélt. A nehezen kezelhető, viselkedési vagy tanulási problémákkal küzdő gyerekekben sokszor kiemelkedő tehetség rejtőzik. Einstein, Newton, Agatha Christie, Churchill vagy John Lennon – csak néhány felnőttként igen jelentős teljesítményt nyújtó „zűrös” gyerek.
Minél toleránsabb a mássággal szemben az adott társadalom, annál több tehetség felbukkanása valószínű. Az ilyen irányú nevelést már az óvodában, iskolában el kell kezdeni. Ahhoz, hogy a verbálisan rosszul teljesítő gyerekek is kibontakoztathassák a bennük rejlő képességeket, fontos lenne a művészeti nevelést, a sportot és stratégiai játékokat bevinni az iskola mindennapjaiba. Ezektől nemcsak élvezetesebbé válik az iskolában eltöltött idő, de minden tanuló számára egyaránt fejlesztő hatásúak. Az előadó végezetül felhívta a figyelmet a www.diszlexia.hu honlapra, ahonnan további érdekességeket tudhatunk meg a másképp tehetségesekről.

Tankönnyvásár és társasjáték bemutató
A II. Kerületi Pedagógia Szolgáltató Központ idén is rendezett tankönyvbemutatót és-vásárt, azzal a céllal, hogy a meghívott pedagógusok könnyebben tájékozódjanak a tankönyvek és taneszközök világában. A megjelent kilenc tankönyvkiadó – Apáczai Kiadó, Cartoghraphia Tankönyvkiadó, Cser Kiadó, Dinasztia Tankönyvkiadó, Krónika Nova Kiadó, Mozaik Kiadó, Műszaki Könyvkiadó, Nemzeti Tankönyvkiadó, Pedellus Tankönyvkiadó – kedvezménnyel árusította kiadványait.
Sok érdeklődő óvónőt és tanítót vonzott a PSZK társasjáték-bemutatója, ahol ki is próbálhatták az ajánlott játékokat. Egyaránt megfelel óvodás- és iskoláskorú gyerekeknek a Blokus, amely egy izgalmas stratégiai játék, ahol a játékosok taktikusan lehelyezett köveikkel blokkolhatják játékostársaikat, és saját területüket is bővíthetik. Minden játékkő más formájú, ezért minden lehelyezés megváltoztathatja a játék kimenetelét. Óvodásoknak ajánlott a klasszikus maja játék, a Mancala, ahol induláskor minden helyre négy üvegkavicsot teszünk, a hat-hat tartóba. Amikor egy játékos sorra kerül, megfogja az egyik tartóban lévő összes jelzőt megfogja, és sorba helyezi el az óramutató járásával ellentétes irányban lévő tartókba, tartónként egyet. A cél, hogy a saját gyűjtőnkbe minél több követ bejuttassunk. Szintén az ovis korosztályt érdekelheti a North Pole készségfejlesztő logikai játék, vagy a Set!, amely egy memória- és koncentrációs játék.
Az iskolás korosztálynak ajánlott a Pentago, ahol a két játékos célja, hogy elsőként alakítson ki egy ötös sort a saját golyóiból. Ez nem is olyan egyszerű, mert a játékfelület egy részét minden golyó elhelyezése után el kell fordítani, és így a játék állása azonnal megváltozik. A Tic Tac Chec szintén két játékos számára ajánlott, ahol az első három figura elhelyezése után a játékosok léphetnek, illetve üthetnek, mint a rendes sakkban – egy kivétellel: a gyalogosnak az ellenfél oldalát elérve a saját alapvonala irányába kell lépnie. A Code Omega egy kirakós logikai játék. A dobott kocka jelzi, hogy mely részeket kell használni a feladat megoldásaihoz. A játékosok célja, hogy amilyen gyorsan csak tudják, illesszék a megfelelő részeket a megfelelő helyekre. A Code Omega egyszerű szabályokkal rendelkező gyors és lebilincselő játék minden korosztály számára.

Volt_egyszer_Budan_boritok_162.jpg