|
|
Hogy ki és mit? A II. kerületi Pedagógiai Szakszolgálat a tehetséggondozást.
És hogyan? Nos, pontosan erről szólt a PSZK fenti címmel tartott projektindító
rendezvénye.
Az intézet tehetségpontként részt vesz a Társadalmi Megújulás Operatív Program
(TÁMOP) idevágó pályázatán.A szakmai délutánt Pálos Annamária, az önkormányzat
Művelődési Irodájának vezetőhelyettese nyitotta meg. Örömét fejezte ki, hogy a
PSZK is csatlakozott azokhoz a kerületi intézményekhez, amelyek a TÁMOP pályázatok
segítségével fejlesztik és korszerűsítik az ott folyó oktatási és nevelési munkát.
„Ne nehézségnek, hanem kihívásnak tekintsük az előttünk álló utat – biztatta hallgatóságát
Pálos Annamária. - Kerületünkben olyan újszerű, pedagógiai módszertani munka kezdődött
el, amely hosszú évekre iránymutató lehet, és minden résztvevőnek sok érdekességgel
és tanulsággal szolgálhat.”
Oláh Vera, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács munkatársa, annak rövid és hosszú
távú programját ismertette. Erről részletesen a www.tehetsegpont.hu honlapon olvashatnak az érdeklődők. 2008-ban az országgyűlés elfogadta a tanács
húszéves (2008-2028) projektjét Magyar Géniusz Program néven, amiről bővebbet
a www.nfu.hu weboldalon tudhatunk meg. A tanácsnak ma huszonhét tagszervezete van, ezek az
úgynevezett tehetségpontok. Ilyen tehetségpont kerületünkben a PSZK. A tehetségpontok
feladata a tehetségek felismerése, gondozása, valamint egy hálózati szervezet
kiépítése. Fontos, hogy a tehetségpontok ismerjék egymás tevékenységét, és kapcsolatban
álljanak egymással. A tehetséggondozás nemzeti ügy, hiszen ez jelenthet kitörési
lehetőséget Magyarország számára, hangsúlyozta az előadó.
Dr. Gyarmathy Éva, az MTA Pszichológiai Intézetének munkatársa, valamint a PSZK
Tehetségpont pszichológus szakértője a nehezen felfedezhető tehetségekről beszélt.
A nehezen kezelhető, viselkedési vagy tanulási problémákkal küzdő gyerekekben
sokszor kiemelkedő tehetség rejtőzik. Einstein, Newton, Agatha Christie, Churchill
vagy John Lennon – csak néhány felnőttként igen jelentős teljesítményt nyújtó
„zűrös” gyerek.
Minél toleránsabb a mássággal szemben az adott társadalom, annál több tehetség
felbukkanása valószínű. Az ilyen irányú nevelést már az óvodában, iskolában el
kell kezdeni. Ahhoz, hogy a verbálisan rosszul teljesítő gyerekek is kibontakoztathassák
a bennük rejlő képességeket, fontos lenne a művészeti nevelést, a sportot és stratégiai
játékokat bevinni az iskola mindennapjaiba. Ezektől nemcsak élvezetesebbé válik
az iskolában eltöltött idő, de minden tanuló számára egyaránt fejlesztő hatásúak.
Az előadó végezetül felhívta a figyelmet a www.diszlexia.hu honlapra, ahonnan további érdekességeket tudhatunk meg a másképp tehetségesekről.
Tankönnyvásár és társasjáték bemutató
A II. Kerületi Pedagógia Szolgáltató Központ idén is rendezett tankönyvbemutatót
és-vásárt, azzal a céllal, hogy a meghívott pedagógusok könnyebben tájékozódjanak
a tankönyvek és taneszközök világában. A megjelent kilenc tankönyvkiadó – Apáczai
Kiadó, Cartoghraphia Tankönyvkiadó, Cser Kiadó, Dinasztia Tankönyvkiadó, Krónika
Nova Kiadó, Mozaik Kiadó, Műszaki Könyvkiadó, Nemzeti Tankönyvkiadó, Pedellus
Tankönyvkiadó – kedvezménnyel árusította kiadványait.
Sok érdeklődő óvónőt és tanítót vonzott a PSZK társasjáték-bemutatója, ahol ki
is próbálhatták az ajánlott játékokat. Egyaránt megfelel óvodás- és iskoláskorú
gyerekeknek a Blokus, amely egy izgalmas stratégiai játék, ahol a játékosok taktikusan
lehelyezett köveikkel blokkolhatják játékostársaikat, és saját területüket is
bővíthetik. Minden játékkő más formájú, ezért minden lehelyezés megváltoztathatja
a játék kimenetelét. Óvodásoknak ajánlott a klasszikus maja játék, a Mancala,
ahol induláskor minden helyre négy üvegkavicsot teszünk, a hat-hat tartóba. Amikor
egy játékos sorra kerül, megfogja az egyik tartóban lévő összes jelzőt megfogja,
és sorba helyezi el az óramutató járásával ellentétes irányban lévő tartókba,
tartónként egyet. A cél, hogy a saját gyűjtőnkbe minél több követ bejuttassunk.
Szintén az ovis korosztályt érdekelheti a North Pole készségfejlesztő logikai
játék, vagy a Set!, amely egy memória- és koncentrációs játék.
Az iskolás korosztálynak ajánlott a Pentago, ahol a két játékos célja, hogy elsőként
alakítson ki egy
ötös sort a saját golyóiból. Ez nem is olyan egyszerű, mert a játékfelület egy
részét minden golyó elhelyezése után el kell fordítani, és így a játék állása
azonnal megváltozik. A Tic Tac Chec szintén két játékos számára ajánlott, ahol
az első három figura elhelyezése után a játékosok léphetnek, illetve üthetnek,
mint a rendes sakkban – egy kivétellel: a gyalogosnak az ellenfél oldalát elérve
a saját alapvonala irányába kell lépnie. A Code Omega egy kirakós logikai játék.
A dobott kocka jelzi, hogy mely részeket kell használni a feladat megoldásaihoz.
A játékosok célja, hogy amilyen gyorsan csak tudják, illesszék a megfelelő részeket
a megfelelő helyekre. A Code Omega egyszerű szabályokkal rendelkező gyors és lebilincselő
játék minden korosztály számára.
|
| |