|
|
Alkotni szabadon és örömmel
Nincs új a nap alatt. Bár a tehetséggondozásról, mint a pedagógiai munka kiemelkedő
részéről most újdonságként beszélnek a szakemberek, a vérbeli pedagógus ezt már
sok évvel ezelőtt is gyakorolta. A Marczibányi Téri Művelődési Központ hosszú
évek óta biztosít teret a legkülönbözőbb tehetségek megnyilvánulására.
Idén külön pénzügyi támogatást is nyert az intézmény erre a célra az Európai
Unió TÁMOP pályázatán, így a kiscsoportos tehetséggondozó műhelyek működése új
lendületet kapott. Köztük az egyik legsikeresebb, a tizennyolc éve működő Radírpók,
amelynek vezetője 2004 óta Vadászy Eszter.
- Eredetileg tanítónő vagyok, és vizuális nevelés szakkollégiumot végeztem. Egy
alternatív iskolában dolgoztam, majd átkerültem a Marczira, a dekorációs részleghez.
Hiányoztak viszont a gyerekek, a velük való foglalkozás, így gyakran bekukkantottam
a Radírpók délutánokra, és egy idő után helyettesíteni kezdtem az akkori műhelyvezetőt,
ha szükség volt rá. Amikor a kolléganőm elment, nem is volt kérdés, hogy ki vegye
át a szakkört.
- Miben különbözik a Radírpók egy hagyományos kézműves szakkörtől?
- A Radírpók egy olyan komplex művészeti műhely 5-10 éves gyerekek számára, amelyen
több oldalról igyekszünk egy-egy témát megközelíteni. Minden alkalommal műalkotásokat
vetítek a gyerekeknek, hogy olyan élményben is részesüljenek, mintha egy kiállításra
látogatnánk el. A képekről, illetve a képek kapcsán beszélgetni szoktunk, ami
lehetőséget nyújt számukra, hogy elmondják spontán benyomásaikat, szabad asszociációikat.
Így minden didaktikus bevezetés nélkül hangolódnak rá a műhely gyakorlati részére,
az alkotásra. Egy rajz vagy festmény látványa sokkal inspirálóbb tud lenni, mintha
kiadnék egy megoldandó feladatot, emellett szinte észrevétlenül, tudományos magyarázatok
nélkül szivárog a fejükbe egy kis képzőművészeti műveltség.
Minden nyáron egyhetes tábort tartunk itt, a Marczin. Nagyon szeretik a gyerekek,
hiszen amit máskor hetente egyszer másfél órában csinálnak, az ilyenkor egy héten
át zajlik rengeteg játékkal és mozgással, valamint egy izgalmas kiállítással a
végén.
- Milyen műalkotások alapján indul a munka?
- Elsősorban absztrakt képeket nézünk. Sokan azt gondolják, hogy a gyerekek nehezebben
fogadják be az ilyen stílusú műveket, holott éppen az ellenkezője az igaz. A gyerekek
sokkal nyitottabbak és játékosan közelítenek az első pillantásra nehezen értelmezhető
látványhoz. Fantáziájuk gyorsan szárnyalni kezd, és érdekes történetek fogalmazódnak
meg bennük. Vannak olyan foglalkozások, amelynek egy alkotó a témája, és van,
amikor az adott témához keresek több művésztől több művet.
- Mennyire irányított a gyakorlati munka?
- A gyerekek teljesen szabadon alkothatnak. Igyekszem körülvenni őket olyan eszközökkel
és anyagokkal, ami elindítja a tevékenységüket. Ha munka közben támad valakinek
egy jó ötlete, azt is felhasználjuk. Sokféle anyaggal és eszközzel dolgozunk változatosan
és kötöttségek nélkül. Gyakran megesik, hogy újrahasznosítunk, környezettudatosan
alkotunk. A műhelyben azt is kiemelten fontosnak tartom, hogy a gyerekek tanulják
meg tisztelni a másik munkáját is. Van, aki haragszik, amiért a társa ugyanazt
akarja csinálni, amit ő. Ilyenkor azzal csitítom, hogy legyen büszke az alkotására,
ami annyira izgalmas és érdekes, hogy példaként szolgál másoknak is. Ez megtiszteltetés!
- A művészeti nevelés mellett ezek szerint tágabb értelemben is neveli a gyerekeket.
- A műhely alkalmat ad az együttműködés és a közös gondolkodás gyakorlására,
ugyanakkor a gyerekek megtanulnak figyelni önmagukra és a másikra, megtanulják
megfogalmazni szóban és képben ötleteiket. A művészeti nevelés mellet szeretnénk
a minden gyerekben meglévő alkotókedvet előcsalogatni, a teremtő munka felett
érzett örömöt és büszkeséget megízleltetni.
|
| |