|
|
Kerületi kitüntetettek a magyar kultúra napján
Huszonkét éve ünnepeljük január 22-én, a Himnusz születésnapján a magyar kultúra
napját. A művelődési és oktatási díjakat ― a hagyományoknak megfelelően ― most
is az Iparművészeti Múzeumban adták át.
A kiemelkedő teljesítményt nyújtó művészeknek, művészeti alkotó közösségeknek,
könyvtárosoknak és a kultúra támogatóinak, valamint egyetemi oktatóknak, pedagógusoknak,
gyógypedagógusoknak és neveléstudományi kutatóknak Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás
miniszter, Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár, valamint Szőcs Géza
kultúráért felelős államtitkár nyújtotta át az elismerést.
―Annyit érünk, amennyit változtatni tudunk környezetünkön ― mondta Réthelyi Miklós
miniszter köszöntő beszédében. ― Igazi jutalom az, ha be tudjuk fejezni megkezdett
munkánkat ― fűzte hozzá, majd reményét fejezte ki, hogy a díjjal nemcsak lezárnak
egy fejezetet a kitüntetettek, hanem egyúttal egy újat is megnyitnak.
Kerületünkből ketten is részesültek kitüntetésben: Zoltán László, a Szabó Lőrinc
Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnázium igazgatója az oktatásban és nevelésben
végzett kiváló munkájáért Apáczai Csere János-díjat vehetett át. A gyermekek harmonikus
személyiségformálásában kiemelkedő munkájáért Lakó Györgyné, a hidegkúti Ökumenikus
Általános Iskola tanítónője Karácsony Sándor-díjban részesült.
—Váratlanul ért ez a megtiszteltetés, és nagy meghatódottsággal vettem át a díjat
― nyilatkozta lapunknak Zoltán László. ― Úgy gondolom, az elismerés nemcsak nekem,
hanem munkatársaimnak is szól, akik az elmúlt két évtizedben segítették munkámat
a névadással és a többszöri szerkezetváltással kapcsolatban, és akiknek részük
van abban, hogy gimnáziumunk az érettségi átlagok tekintetében 2005-ben országosan
az első helyen végzett, illetve azóta is mindig az első öt helyezett egyike. Talán
az is ránk irányíthatta a figyelmet, hogy iskolánk ebben a tanévben ünnepli fennállásának
százötvenedik évfordulóját.
—Mindig is pedagógusnak készültem ― vallja a matematika szakos tanár, aki 1972-ben
kezdte pályáját, és 1992 óta vezeti kerületünk egyik legsikeresebb oktatási intézményét.
― Egyedül édesapám volt jogász a családban, a többiek ― édesanyám, nővérem, bátyám
és a feleségem is ― erre a gyönyörű pályára lépett. Igazi pedagógus-dinasztia
a miénk, amit a gyermekeim is továbbvisznek.
—A fiatalok között én is fiatalnak érzem magam ― nevet Zoltán László, amikor
a hivatása szépségeiről érdeklődöm. ― Szép és felelősségteljes feladat a gyerekeket
bevezetni a nagybetűs életbe, segíteni nekik, hogy meg tudjanak felelni a társadalmi
elvárásoknak.
Az intézményvezető ― matematika tanári végzettsége mellett ― pedagógia szakos
bölcsész és pszichopedagógia szakos gyógypedagógus is egyben; jelenleg ― az igazgatáson
kívül ― a kilencedik évfolyamon tanít matematikát.
—Nagyon élvezem, amikor a tanulókkal foglalkozhatom ― az a sok papírmunka után
igazi feltöltődés számomra. Ezért is viszem minden évben táborozni a gyerekeket.
Régebben a hegyekben túráztunk, ma már inkább a Balatonra kísérem őket. De így
is hiányzik már augusztusban a csengőszó!
„Egyetlen karizmám: a jövőbe vetett hit optimizmusa”
Karácsony Sándor-díjjat vett át Lakó Györgyné a magyar kultúra napja alkalmából
Réthelyi Miklós minisztertől. Márta néni húsz éve tanít Hidegkúton az Ökumenikus
Általános Iskolában, 51 éve a második kerület lakója. Az életvidám, lelkes pedagógus
a kitüntetés mellé egy felbecsülhetetlen értékű ajándékot is kap, hiszen a napokban
fog megszületni a hetedik unokája.
Mikor érezte először, hogy tanítani szeretne?
Mindig is tanítani szerettem volna, ezt már gyermekkoromban elhatároztam. Nekem
a tanítóképző nem egy ugródeszka volt, hanem maga a cél. Pályám kezdetén egy évig
dolgoztam óvodában, majd Solymáron tanítottam, aztán a mostani Klebelsberg Iskolában
végeztem pedagógusi munkámat. Mindezek után kerültem az Ökumenikus Általános Iskolába,
amely a mai napig a munkahelyem.
Mi adja az erőt lelkes munkájához?
Testi erőt abból merítek, hogy a mai napig sokat sportolok, a lelki feltöltődés
pedig a hitemből fakad. Azt hiszem, ez a legfontosabb; ez ad óriási erőt a munkámhoz.
Az Ökumenikus Iskolában az a legjobb, hogy itt azt közvetítem, amit magam is vallok.
Engem vallásosan neveltek, az én életemben ez a szemlélet volt mindig teljesen
természetes. A családomnak is nagyon sokat köszönhetek. Szerető szüleim vannak,
akik minden helyzetben mellettem álltak, és igyekeztek levenni a terhet a vállamról,
később pedig a férjem is mindenben támogatott.
Mesélne a családjáról?
Két lányom van, és összesen hat unokám. A napokban fog megszületni a hetedik
is, ami nagyon nagy öröm most az egész családnak. Szerető férjemmel pedig, aki
nagyon sok mindenben támogatott pályafutásom során, együtt szervezzük a táborokat,
kerékpártúrákat.
A Karácsony Sándor-díjat olyan pedagógusok kapják, akik a gyermek harmonikus
személyiségformálásában huzamosan kiemelkedő munkát végeznek. Ön hogyan képzelte
el a munkája során a harmonikus személyiségű gyermeket?
Ha az oktatáson, a tananyag átadásán túl a gyermeknek lehetőséget adunk arra,
hogy kibontakozzon, és megmutassa valódi önmagát, akkor csodát fogunk látni. A
harmonikus személyiségű gyermek olyan, mint egy színdarabban a főhős. Munkám során
sok diákomon tudtam úgy segíteni, hogy színdarabokat tanítottam, és a főszerepeket
gyakran a legproblémásabbakra osztottam. Ők olyankor mindig szárnyalhattak, leírhatatlan
öröm volt végignézni a boldogságukat.
Milyen érzések fogalmazódtak meg Önben, amikor megtudta, hogy megkapja ezt a
díjat?
Hatalmas boldogság ez számomra, hiszen egész életemet az oktatásra és nevelésre
tettem fel. Soha nem tudtam volna félvállról venni a munkámat; soha nem tudtam
volna csak úgy nagyjából eleget tenni a követelményeknek. A mai napig úgy jövök
be tanítani, hogy nagy öröm számomra, hogy átléphetem az iskola küszöbét, és a
gyermekek között lehetek.
Mit üzen a pályakezdő kollégáknak?
Karácsony Sándorról korábban is nagyon sok információm volt már, de nemrégiben
találtam egy gondolatot, amit ő fogalmazott meg: „A pedagógus nem lehet elkeseredett,
megtorpant ember, mert a pedagógusnak egyetlen karizmája van: a jövőbe vetett
hit optimizmusa.” Ez az én hitvallásom is, és ezt üzenem mindenkinek, aki elkötelezetten
hisz a pedagógusi munkában.
Kondás Balázs
|
| |