|
Oktatás
Nem probléma, természetes állapot2012. március 6.
A II. kerületi PSZK Szülők Akadémiája programsorozatának második előadásán Csépe Valéria akadémikus, a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Kutatóintézetének kutatásvezetője beszélt a kamaszkori változások és viharok biológiai hátteréről. ![]() Azt, hogy a serdülőkor nehéz életszakasz, valószínűleg mindenki jól tudja, aki volt már kamasz, és volt már kamaszkorú gyermeke. Freud annak idején a kínzó pszichoszexuális konfliktusok korának, Erik Erikson a tömeges identitáskrízisek időszakának nevezte az időszakot. 2012-ben a pszichológia az ellentmondások korának tartja a kamaszkort: a legrugalmasabb életszakasznak, amikor az agyban az utolsó nagy átalakulások mennek végbe. Csépe Valéria látványos ábrákon mutatta be a hallgatóságnak a különböző agyterületeken zajló folyamatokat, amelyek felelősek a serdülő gyakran nem könnyen érthető és tolerálható viselkedéséért. Az agy különböző területei eltérő ütemben érnek: a motoros és szenzoros funkciók korábban, a tervezésért, a döntésért, az érzelmi és viselkedési kontrollért felelős területek későbben. Fokozódik az agyban az örömérzetért felelős oxitocin és dopamin termelődése. Ezzel magyarázható a fiatalok esetenkénti vakmerősége és megnövekedett jutalomérzékenysége. Ilyenkor fordulnak az úgynevezett élménysportok (gördeszka, snowboard, bungee jumping) felé. A kamaszokat hatalmas függetlenségi- és tudásvágy, felfedezőkedv és az új iránti fogékonyság jellemzi. Fókuszba kerülnek a kortársak, akiknek soha eddig nem volt, és ezentúl sem lesz ekkora szerepük az ember életében. Ebben a korban születnek az életre szóló barátságok is. A szociális elutasítás rendkívül erős reakciót vált ki a serdülőkből. Tapasztalatok hiányában ugyanakkor nem tudják helyesen megítélni a kockázatokat, fogékonnyá válnak a függőségekre (alkohol, drog, játék), és ilyenkor már megmutatkoznak az esetleges felnőttkori mentális betegségek előjelei is. – Hogy mit keres a kamasz? A biztos pontokat a saját világában és a tágabb világban – magyarázta Csépe Valéria. – Ki kell lépnie a védett szülői környezetből, meg kell találnia önmagát, saját helyét és szerepét elsősorban a kortársai között.
Az előadás végén a hallgatóság kérdéseiből kiderült: a szülők receptet szerettek volna kapni kamaszkorú gyermekeik neveléséhez. Ilyen receptet azonban sajnos még az agykutató sem tudott adni. Válaszai arra utaltak, hogy a kamaszkor viharai egyrészt elkerülhetetlenek, hiszen nem rosszaságból ilyen a gyermek, hanem biológiai programját követi. Másrészt a szülő és gyermek közti bizalmas viszonyt a gyermek születésétől kell alakítani. Szülőkként sok időt és figyelmet kell fordítanunk gyermekünkre, beszélgetnünk kell vele, közös élményeket kell szereznünk, hogy tudja: ránk mindig számíthat. Kamaszkorú gyermekünkről lepereg a hegyi beszéd, de ésszerű határokat és korlátokat tudunk állítani annak reményében, hogy a család minden tagja sikeresen átvészelje az emberi fejlődés e különleges szakaszát. PÉTER ZSUZSANNA A Szülők Akadémiája programsorozat következő előadását március 12-én 17 órától Tóth Dániel pszichológus-kutató tartja Facebook: egy új világ? Előnyök és veszélyek címmel. Jelentkezni a 336-0196-os, illetve a 325-0403-as telefonszámon vagy e-mailen lehet: pszk2@t-online.hu. Bővebb információ: www.mpszk.sulinet.hu.
|
|