Oktatás
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

„Láttad, hogy nem félek?”

2011. február 25.

Amíg várom M. Kecskés Editet, az Angolna Úszó-Gyógyúszó Iskola Oktatási és Rehabilitációs Alapítvány úszóedzőelnökét, egy anyukával beszélgetek. Kiderül, hogy két kislányát a XVI. kerületből hozza úszni a Bogár utcába.

Egyikük óvatosan meghúzza a pulcsimat, hogy rá figyeljek. Büszkén meséli, hogy bár korábban nem szeretett úszni, mert mindig a víz alá kellett dugnia a fejét, most már sose sír, ha vízbe kell csobbannia. ― Láttad, hogy nem félek? ― kérdezi mosolyogva.
Az úszóalapítvány 3 hónapos kortól tart egészséges babáknak úszóprogramokat, vízhez szoktatást és úszásoktatást. Ezen kívül idegrendszeri károsodott csecsemők korai fejlesztését végzi, valamint speciális nevelést igénylő gyermekek úszásoktatását és vízi tornáját. Ide tartoznak a rendellenességgel született gyermekek, az értelmi és mozgássérültek, valamint a halmozottan sérült fiatalok.
Hasonló foglalkozásokat kevesen végeznek az országban, mivel ez nem kimondottan gyógyúszás, személyre szabottan történik az oktatás. Edit előzetes egyeztetés után a hét minden napján fogadja a gyermekeket. 23 éve van a szakmában, munkásságát állami kitüntetésekkel is elismerték. Versenyúszó volt, egészségügyi iskolát végzett, aztán úszóedző lett, majd fogyatékspecifikus oktató.
Edit kislányáról öthónapos korában állapították meg, hogy súlyosan asztmás, ekkor kezdett el módszereket kidolgozni arra, hogy úszással taníthatók-gyógyíthatók legyenek a picik. Lánya egyébként szintén úszóedző, de ami igazán fontos: tízéves kora óta tünetmentes.
—A babaúszás-oktatói státusz a közoktatási törvényben nem szerepel végzettségként, ezért sokan sokféleképpen taníthatják. Az angolna olyan módszer, amelyet orvosok véleményeztek, sokszor ők maguk küldenek hozzám gyermekeket ― hangsúlyozza Edit, aki szerint a napjainkban népszerű, csecsemőkori búvárreflexre építő babaprogramok nem minden esetben jók. A picik örömként, de negatív élményként is megélhetik, ha víz alá kell merülniük. Ráadásul Edit szerint, ha megszokják, hogy a fejük mindig a víz alatt van, és közben az oktatók más ― az úszómozgásra rávezető ― gyakorlatokat és jelszavakat nem alkalmaznak, később nehezebb lesz úszni tanítani őket.
Az M. Kecskés Edit által kidolgozott módszer 23 ― jelszavakkal és mondókákkal kísért ― gyakorlatsorozatból áll, amelyeket a születésnél károsodott csecsemőknél is lehet alkalmazni. Különböző mozdulatsorokkal a merüléseket is utánozzák, vagyis éri a gyerekek fejét víz. A légzésvisszatartást így is megtanulják, csak lassabban és fokozatosabban.
Székely Éva mondása szerint az úszást „csak vízből és vízben lehet” oktatni, ezt vallja Edit is, aki nem játékbabát mozgat a medence szélén, hanem vízbe csobban tanítványaival. Például háttal a vállövbe fekteti őket, és „együtt úszik velük”.
—Mozgatom a lábaikat, a gyorsúszás lábtempóját imitálom, és közben éneklem a feladatot. A sérült kisgyerekekkel egyénileg foglalkozunk, ilyenkor más nincs a medencében. A vízi terápia sokféle betegségre ajánlott, például veleszületett idegrendszeri betegségre vagy a gerinchasadék gyógyítására, az ideg-izom átvitel zavaraira, illetve izomsorvadásra.
A város minden pontjáról érkeznek a tanítványok. Hűségesek oktatójukhoz, aki időről időre kénytelen ’költözni’. Kevés a megfelelő méretű és vízhőmérsékletű medence, és nagyon költséges a fenntartás. Edit nemrég talált rá a második kerületi Bogár utcára, ahol egy játszóház magánmedencéjében tartja óráit.
A sérült gyerekek oktatása Editnek szívügye. Nekik nincs más lehetőségük rajta kívül.
 —Óriási feladat az oktatásuk, de nekem megéri: rengeteg örömöm van bennük! Súlyos sérültekkel foglalkozni felelősség és lelki megpróbáltatás is. Egy izomsorvadásos tanítványommal kamaszkoráig edzettem-küzdöttem ― amíg fizikálisan bírta ―, hogy a megmaradt izmai minél lassabban épüljenek le. Nagyon-nagyon megviselt, amikor elment ― meséli szomorúan.
Nagyon sok eredményt ért el a gyerekekkel. Volt olyan kerekes székes tanítványa, aki tetraparesisben (a négy végtag görcsös enyhe bénulása) szenvedett; az izomzata annyira merev volt, hogy állni-járni nem tudott. A központi idegrendszeri károsodottaknál a légzéstechnikát nagyon nehéz megtanítani, de neki olyan gyönyörűen sikerült, hogy végül egy paralimpián harmadik helyezést ért el. A mesébe illő történetnek van egy kevésbé vidám oldala is. Az egyik sportszövetség ugyanis átcsábította magához a tanítványt ― vagyis inkább az anyagilag kiszolgáltatott szülőket ―, így a babérokat már ők aratták le.
Edit egy éve felnőttképzést is tart szakirányú hallgatók és szakemberek részére az általa kidolgozott két tananyag alapján; a képzés résztvevői az egészséges és sérült csecsemőknek szóló úszásoktatás módszereit sajátítják el.
Novák Zsófi


Angolna Úszó-Gyógyúszó Iskola Oktatási és Rehabilitációs Alapítvány: 1023 Budapest, Bogár utca 26/b, M. Kecskés Edit: 06 30 281-3536, www.angolna.hu, e-mail: m.kecskes.edit@freemail.hu. Adószám: 18233566-1-43, számlaszám: 11711034-20851561

Volt_egyszer_Budan_boritok_162.jpg