|
|
Áldásos diákok a legjobbak között
Az Áldás utcai iskola 15 tanulója jutott be a Jedlik Ányos matematika-fizika
verseny döntőjébe, amelyet Nyíregyházán tartottak május közepén. Rudolf Tamásné
matematika-fizika szakos tanár úgy látja, jó úton járnak, hogy megszerettessék
a gyerekekkel a természettudományos tantárgyakat. Az Áldás Utcai Általános Iskolában
már minden hatodikos osztály megismerkedhet a fizika alapjaival, így 7. osztályban
a gyermekek már nem vesznek el a kölcsönhatások világában: tudnak mérleget használni,
hőmérővel dolgozni, tisztában vannak a termikus és elektromos kölcsönhatás lényegével.
A diákok képzését segíti, hogy bontott csoportokban, heti egy órában sajátíthatják
el a tananyagot. – A Jedlik Ányos matematika- fizika versenyen a 3. osztályostól
a 10. osztályosig vehetnek részt a diákok. A döntőbe az ország legjobbjai jutnak,
ez idén az iskolánkból 15 tanulónak sikerült, sőt, mindannyian az első hat hely
valamelyikén végeztek – hangsúlyozta Rudolf Tamásné. A 8. osztályos Ordasi Gábor
az Öveges József Fizikaverseny országos döntőjében harmadik lett.
Amikor a diákok Marika nénijét arról kérdeztük, mi lehet a siker kulcsa, elmondta,
hogy a felkészítő pedagógusok tanórán kívül is sokat foglalkoztak a gyerekekkel.
– Más titka nincs, csupán meg kell értetni és szerettetni a fizikát. A lényeg,
hogy felkeltsük a gyerekek érdeklődését. A fizika a mindennapjainkhoz tartozik,
jelen van a tanteremben, az utcán és otthon a konyhában is. Az órákon „hivatalból”
játszhatok a tárgyakkal, vagy pancsolhatok a különböző folyadékokban. Öveges József
professzor szemléltetési módja nagyon közel áll hozzám.
Rudolf Tamásné, aki már 22 éve tanít az Áldás utcai iskolában, úgy látja, hogy
a gyerekek természettudományos tárgyakhoz fűződő viszonyát a felgyorsult világ
befolyásolja.
– Ahogy mondani szoktam, a diákok fejében „sok a zaj”. Nincs idejük a gondolkodásra,
nem tudnak elmélázni egy probléma felett, és néha csak a felszínből csípnek el
valamit. Ez például a fizika esetében nem megy, ott el kell tudni mélyülni. A
modern kor ugyanakkor segítséget is nyújt a tanároknak. Az Áldásban a fizikaórán
számítógépes programok és laptop segíti a munkát. A kollégák gyakran otthon is
számítógép előtt ülnek, és új ismeretek, oktatási módszerek után kutatva interneten
tartják egymással a kapcsolatot.
Szabó G.
A JEDLIK ÁNYOS MATEMATIKA-FIZIKA VERSENY DÖNTŐJÉBEN ELÉRT EREDMÉNYEK:
3. évfolyam: Hornák Gergő − 1. díj. 4. évfolyam: Varga Bálint − 2. díj, Görgényi
Botond − 3. díj, Peschka Viktor − 3. díj, Böcskei Bálint − 4. díj. 5. évfolyam:
Kovács Kitti − 3. díj, Lukács Flóra − 3. díj, Lakatos Ádám − 5. díj. 6. évfolyam:
Jakovác Gergő − 3. díj, Szócska Miklós − 3. díj. 7. évfolyam: Hornák Bence − 2.
díj, Lukács Márk − 3. díj, Nagy Levente − 5. díj, Tóth Áron − 5. díj, Palágyi
Levente − 6. díj.
Az Öveges József Fizikaverseny országos döntője: Ordasi Gábor − 3. hely
Játékosság + hatékonyság = siker
A Zrínyi Ilona Országos Matematikaversenyt idén 22. alkalommal rendezték meg.
Az első fordulón 62 116 diák versenyzett, a döntőn pedig 628 tanuló írhatta meg
a könnyűnek egyáltalán nem nevezhető versenyfeladatokat. A versenyen résztvevő
általános iskolák közül a II. kerületi Áldás Utcai Általános Iskola szerezte idén
a legmagasabb pontszámot, és ezzel a legeredményesebb iskola megtisztelő címet
is. Ehhez a szép eredményhez nagyban hozzájárult az Áldás ötödik osztályos tanulója,
Lakatos Ádám, aki korosztályában az országos döntőn második lett.
− Szeretem a matematikát – vallja az ötödikes diák, aki elsőtől matematika tagozatra
jár. Nem tartom nehéznek, mert logikus. Az órákon sokat játszunk, de persze azért
gondolkodni is kell! Ahhoz, hogy valaki jó matekos legyen, szerintem nem elég
a tehetség, fontos, hogy sokat gyakoroljunk. Én még a szabad időmben is szoktam
példákat csinálni.
Ha egy iskola egy területen ilyen nagy számban nevel sikeres tanulókat, az nem
lehet véletlen. Erről beszélgettünk Ádám matematika tanárával, Kruchió Máriával,
aki felkészítő munkájáért a Zrínyi-versenyen különdíjat vehetett át. Mária pályakezdése
óta az Áldásban tanít, a matematika tagozat játékos módszertanának kidolgozásában
és továbbfejlesztésében jelentős szerepet vállal.
− Már elsőtől indítunk matematika osztályokat, amelyek azonban tantervileg nem
térnek el a többi osztálytól. Az ide járó tanulóknak több matematika órájuk van,
amit arra használunk, hogy e száraznak titulált tudomány játékos oldalát megmutassuk
a gyerekeknek. Bevezettük például a sakkot, mint tanórai elfoglaltságot, ami remekül
fejleszti a logikus gondolkodást, harmadik osztálytól pedig informatikát tanulnak
a kisdiákok. Nagy segítség, hogy nyertünk egy HEFOP (Humán Erőforrás Operatív
Program) pályázaton − a pénzből rendkívül hasznos informatikai eszközöket (szavazógépet,
smartboardot, classmate-et) vásároltunk. Ezeket gyakran használjuk a matematika
órákon – túlzás nélkül mondhatom, hogy a gyerekek legnagyobb örömére, hiszen így
még a komoly számonkérést is izgalmas vetélkedőnek élik meg.
A tanárnő azt is elárulja, hogy a matematika tagozatra nem válogatják a gyerekeket,
bárki jelentkezhet ide. Különböző képességű gyerekek járnak ezekbe az osztályokba
is, a közös – és a különös – bennük az, hogy szeretik a matematikát, és versenyhelyzetben
is jól teljesítenek.
− Meggyőződéses híve vagyok a tanítás játékos módszerének – állítja határozottan
Mária. – Legfőbb célom, hogy minden kis tanítványommal megszerettessem a tudományoknak
ezt az alapvető fontosságú, csodálatosan izgalmas területét.
Péter Zsuzsanna
A ZRÍNYI VERSENY ORSZÁGOS DÖNTŐJÉBEN EREDMÉNYT ELÉRT II. KERÜLETI DIÁKOK:
3. osztály: Budai Júlia (Baár–Madas): 26. helyezett. 4. osztály: Örsi Marcell
(Remetekertvárosi): 6. helyezett, Győrffy Ágoston (Fillér): 17. helyezett), Varga
Bálint (Áldás): 31. helyezett. 5. osztály: Lakatos Ádám (Áldás): 2. helyezett.
10. osztály: Csuka Róbert (Baár–Madas): 5. helyezett.
|
| |