Környezetünk
A hajdani 9-es villamos2025. június 3.
A 9-es villamos egyik végállomása évtizedeken át a Margit híd budai hídfőjének déli oldalán volt. ![]() A 9-es jelzésű villamost jelenleg nem is lehetne visszaállítani, mert már van 9-es jelzésű autóbusz, legalábbis addig, míg a tervezett 90-es trolibusz fel nem váltja. A 9-es villamos egyik végállomása évtizedekig a Margit híd budai hídfőjének déli oldalán volt, onnan a Duna partján a Móricz Zsigmond körtérig közlekedett. Egy idő múlva meghosszabbították a Fehérvári úton az Albertfalva kitérőig, de csak csúcsidőszakokban, az eredeti 9-est pedig átszámozták 9A jelzésűre. A villamos végállomása mindössze egy rövid kihúzóvágányból állt, így forgalmasabb időszakokban torlódás alakult ki, néha két-három szerelvény is várakozott, hogy beállhasson a végállomásra, ugyanakkor a szentendrei HÉV-vel az úttestet haránt keresztezve kettős vágánykapcsolat kötötte össze.
Erre elsősorban a teherszerelvények miatt volt szükség. A nyári hétvégi időszakban egyes HÉV-szerelvények is használták, amelyeket a nagyobb utasforgalom kiszolgálása érdekében a dél-pesti HÉV-vonalakról csoportosítottak át. Ezek útvonala Bem utca–Mártírok útja, ma Margit körút (volt kis ívben kanyarodó vágány is)–Margit híd–Nagykörút–Mester utca–Közvágóhíd. A Bem utcán korábban járt villamos is, 69-es jelzéssel a Csörsz utca és a Batthyány tér között, utóbbinak nagy hurokfordulót építettek ki a téren. A II. világháború után ideiglenesnek szánt Kossuth híd volt egy ideig az egyetlen fix, dunai átkelési lehetőség, ezért létesült a 69-es villamos, és haladt egy megállónyit közös sínpáron a 9-es villamossal. A 2-es metró építésének kezdetekor, 1970-ben a 9-es villamost lerövidítették a Lánchíd budai hídfőjéig, így ide került át a vonal északi végpontja, és ekkor már nem volt II. kerületi vonalszakasza. A szentendrei HÉV Batthyány térig való lesüllyesztése indokolta a villamosvonalak térségbeli korlátozását. Ekkor már rég nem járt errefelé a 69-es villamos, hiszen a többi hidat és villamosjáratot is rendbe tették. Egyébként a Duna felső rakpartján nem volt olyan egységes a vágányok elhelyezése, mint ma, mert voltak szakaszok, ahol az úttest két oldalán közlekedtek a villamosok. Az 1972-re elkészült Batthyány téri közlekedési csomópontig rövidítették le a 9-es (és a 19-es) villamosokat, ami igen nagy tervezési hiba volt. Ma a 19-es és 41-es villamos jár ezen a szakaszon közvetlen összeköttetést teremtve Óbuda, Kelenföld és Kamaraerdő között; külön neve is van ennek a vonalhálózat-bővítésnek: budai fonódó villamos. Kertész Z István
|
|