Környezetünk
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

Automata metró

2010. május 21.

Negyven-ötven éve még egész nap egy alkalmazott állt a kisföldalatti kocsijának egyetlen ajtajában, és kézzel nyitotta-zárta azt. Nemsokára a metrószerelvényeket is gép irányítja.

Az alkalmazott egész úton őrködött, hogy ahhoz utas hozzá ne nyúljon, más feladata nem is volt. Ma már természetesnek vesszük minden BKV-járaton az önműködő ajtókat. Nemsokára a metrószerelvényeket is gép irányítja.
Takács Péter a BKV Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta, az új vonatvezérlési rendszer lényege, hogy az összes közlekedő vonat állandóan kommunikál az intelligens elektronikával, amely az összegyűjtött információk alapján adja ki az utasításokat.
– Újdonság lesz, hogy a biztosítóberendezés mindenkor a vonatok sebességétől és egymáshoz viszonyított elhelyezkedésüktől függően adja meg az utasításokat, tehát a pálya, a járművek és a központi „agy” egységet képeznek, és az összes információ birtokában automatikusan születnek meg a döntések. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ezentúl az emberi tényezőre, munkára ne lenne szükség, csak másképpen, mint korábban. A forgalomirányitó-központban továbbra is munkatársaink felügyelik a vezérlő berendezéseket. Alapesetben, ha minden szabályosan működik, akkor a járművezetőknek a figyelésen, az ajtók működtetésén és az indítási parancs kiadásán kívül más feladatuk nem lesz, de néhány esetben továbbra is át kell venniük a szerelvény vezetését.
A 2-es metró vonalának automatizálását megelőzi a szerelvénypark teljes cseréje, az átállás pontos időpontjáról később ad tájékoztatást a BKV.
Kertész István

II_kerulet_muvesszemmel_2024_kicsi.jpg