Az alkalmazott egész úton őrködött, hogy ahhoz utas hozzá ne nyúljon, más feladata
nem is volt. Ma már természetesnek vesszük minden BKV-járaton az önműködő ajtókat.
Nemsokára a metrószerelvényeket is gép irányítja.
Takács Péter a BKV Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta,
az új vonatvezérlési rendszer lényege, hogy az összes közlekedő vonat állandóan
kommunikál az intelligens elektronikával, amely az összegyűjtött információk alapján
adja ki az utasításokat.
– Újdonság lesz, hogy a biztosítóberendezés mindenkor a vonatok sebességétől
és egymáshoz viszonyított elhelyezkedésüktől függően adja meg az utasításokat,
tehát a pálya, a járművek és a központi „agy” egységet képeznek, és az összes
információ birtokában automatikusan születnek meg a döntések. Ez azonban nem jelenti
azt, hogy ezentúl az emberi tényezőre, munkára ne lenne szükség, csak másképpen,
mint korábban. A forgalomirányitó-központban továbbra is munkatársaink felügyelik
a vezérlő berendezéseket. Alapesetben, ha minden szabályosan működik, akkor a
járművezetőknek a figyelésen, az ajtók működtetésén és az indítási parancs kiadásán
kívül más feladatuk nem lesz, de néhány esetben továbbra is át kell venniük a
szerelvény vezetését.
A 2-es metró vonalának automatizálását megelőzi a szerelvénypark teljes cseréje,
az átállás pontos időpontjáról később ad tájékoztatást a BKV.
Kertész István