|
|
Akciós árukra is vonatkozik a jótállás
Kicsi? Tönkrement? Vagy csak nem tetszik? Ha a megajándékozottnak okoz is némi
bosszúságot egy-egy félresikerült karácsonyi meglepetés, a hibás termék javíttatása
vagy cseréje mindenképpen a kereskedő felelőssége. Sok boltban akár még a nem
tetsző árut is becserélik.
A jótállás keretében minden kereskedőnek vállalnia kell a felelősséget a rossz
termékért, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Polgári Törvénykönyv a vevőnek
négyféle igényérvényesítésre nyújt lehetőséget hibás teljesítés esetén: javítás,
csere, árleszállítás, vagy a vételár-visszatérítés.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) felhívja a figyelmet,
hogy a karácsonykor jellemző vásároknál óvatosabban kell eljárni. Nem feltétlenül
az áru minősége lehet gond, inkább egy esetleges jótállási érvényesítés okozhat
fejfájást, hiszen a vásári szezon végén a kereskedőt sok esetben csak a számlán
feltüntetett elérhetőség alapján lehet megtalálni.
— Karácsonyi vásárokban érdemes előre érdeklődni, hogy hol lehet esetleg reklamálni,
mert elképzelhető, hogy az üzlet székhelye Budapesttől több száz kilométerre van,
ami megnehezíti az érdekérvényesítést — tájékoztatta lapunkat Kispál Edit, a FEOSZ
szóvivője. — Jobb, ha a kereskedőnek közelünkben is van boltja, ahová vissza lehet
vinni a hibás terméket. Ilyen esetekre a jogszabály nem rendezi az ügymenetet,
ezért érdemes először telefonon, vagy levélben érdeklődni, a terméket pedig személyesen
és postai úton is vissza lehet juttatni az eladóhoz.
A hibás teljesítésből adódó kár megtérítését (útiköltség, postaköltség) is kérheti
a fogyasztó, de jó tudni, hogy a vevőt együttműködési, mindkét felet pedig kárenyhítési
kötelezettség terheli, tehát jobb nem a legdrágább taxival utazni az ország másik
végébe, ha lehet vasúton is, mert azt nem kötelező megtéríteni.
A Fogyasztóvédők Országos Egyesülete (FOE) arra is felhívja a figyelmet, hogy
— noha ezt sok kereskedő nem szereti magára vonatkoztatni — az akciós portékára
is érvényes a jótállás. Gyakran hangzik el az a mondat reklamációkor, hogy „akciós
árut nem cserélünk”. Amennyiben a kereskedő azért adott kedvezményt a termékre,
mert az áru nem volt teljes értékű, és a hibára felhívta a vevő figyelmét, akkor
valóban nem jár kompenzáció. De ha más hiba miatt viszik vissza a leértékelt terméket,
három munkanapon belül a vásárlás helyén érvényesíthető a csere, és nem ajánlható
fel a javítás sem.
Általánosnak tűnik, de sokszor elmarad, hogy a termék hibájára vonatkozó fogyasztói
reklamációkor nem készül jegyzőkönyv, ami később nehézzé teheti az érdekérvényesítést.
Vásárláskor ugyanakkor nem csak a hibás áru adhat okot a bosszúságra. Egy rosszul
megválasztott szín, méret vagy fazon miatt is gyakran keresik fel a boltokat az
ünnepek után. Ilyenkor a kereskedő hozzáállásán múlik a termék cseréje.
A FOE javaslata alapján még vásárlás előtt érdemes rákérdezni, hogy akkor is
vállal¬jáke a termék cseréjét, ha színe, mérete nem lesz megfelelő, mert jogszabály
nem írja elő ezekre az esetekre a cserekötelezettséget, vagy a levásárolás lehetőségét.
A fogyasztóvédők azt javasolják a boltosoknak, hogy a félreértések elkerülése
érdekében egy pecséttel megerősítve írják rá a blokk hátára, hogy meddig cserélik
be a nem tetsző, az ünnepi fenyő alól a boltba száműzött terméket.
NEMZETI FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁG, Fővárosi, illetve Pest Megyei Felügyelőség:
1052 Városház u. 7., postacím: 1364 Budapest, Pf. 144., telefon: 328-0185; e-mail:
fogyved_kmf_budapest@nfh.hu.
FOGYASZTÓVÉDELMI TANÁCSOK: díjmentes fogyasztóvédelmi tanácsadást tartanak minden
páros csütörtökön 14–16 óráig az Ügyfélszolgálati központban (1024 Margit körút
47–49.).
|
| |