Kedves Szomszéd
Régi időkre emlékezve - PSOTA a nagybetűs SZÍNÉSZNŐ2023. szeptember 20.
Őmellette elaludni nem lehetett... ![]() Psota Irén nem egy színésznő volt a sok közül, ő volt a nagybetűs SZÍNÉSZNŐ. Abban a szerencsében részesültem, hogy baráti kapcsolatba kerülhettem vele. Az évtizedek során csaknem tucatnyi alkalommal volt módom találkozni vele, rendszerint a Madách Színházban, az öltözőjében fogadott egy-egy interjúra. Első ízben azonban a Bem rakparti sokemeletes ház legfelső szintjén lévő lakásában találkoztunk. Fiatal újságíróként óriási megtiszteltetésnek vettem a bizalmát, illő tisztelettel szóltam hozzá, mire ő rám mordult: Az otthonának helyet adó Duna-parti ház helytörténeti szempontból is érdekes. Rengeteg rajongói levelet kapott. Levélrészlet egy nézőtől: „Az előadás után több héttel, olyan hatása alatt vagyok annak az élménynek, amit a játéka nyújtott Sarah szerepében, hogy talán Önnek szokványosan hangzik, de nem találok szavakat a felmagasztalására. Láttam a háború előtt Bajor Gizit, Tőkés Annát, Bulla Elmát, de őket is felülmúlja. Fogadja köszönetemet, hogy ilyen nagy és meggyőző tud lenni.” Egyszer megkérdeztem tőle: – Irén, a sok-sok nagyszerű szereped közül melyiket tartod a legsikeresebbnek? Azt vártam, hogy a Kaukázusi krétakörből Grusét, vagy a Kurázsi mamát, esetleg a Helló Dolly címszerepét említi. De nem! – 1987-ben történt – mesélte –, a New York-i Metropolitan operában a Hamupipőkét néztem meg. Erre az alkalomra felvettem kedvenc ruhámat, amely valamikor egy orosz nagyhercegnőé volt. Az Ecseri piacon jutottam hozzá. Az előadás szünetében mindenki engem nézett, és fotóztak akár egy világsztárt, pedig nem is ismerhettek. Egyszer egy budai presszóban interjúztam vele. Egy diszkrét asztalkánál ültünk le egy sarokban, hogy ne vegyenek észre. De Irén harsány volt, nagyokat nevetett, hahotázott, a presszó közönsége valóságos ingyen show-műsort kapott. Ahogy a tollforgatók jellemzik az ilyen helyzetet: felrobbant a helyszín. Amikor Psota Irént felvették a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, az osztályfőnöke és mások is azt javasolták, változtasson nevet, a nyelvtörő Psota helyett a Posta Irént megjegyezhetőbbnek találták. – Aki a Psotát megjegyzi, nem fogja elfelejteni – mondta öntudatosan. Tudjuk, igaza lett. Ami viszont nem volt közismert, azt a sorok írója megtudta. Psota Irénnek volt egy „eltitkolt” nővére, szintén színésznő. Persze közel sem olyan sikeres, mint zseniális húga. Kisebb szerepeket kapott filmekben, színházi darabokban. Ne szépítsük a dolgot, statisztaként dolgozott, Bakos Ilona néven. Térjünk vissza Psota Irénre, a kutyabarátra. A már említett kiskutyája halálát komoly gyászként élte meg. Ugyanolyan kiskutyát akart, mint az előző volt. Egyik rajongójától kapott egy kis ebet, aki megszólalásig – bocsánat, megvakkantásig – hasonlított Zsuzsifejű Aladárra. Amikor a beszélgetés végén elkészült a közös fotó, Psota ragaszkodott hozzá, hogy a kutyus is ott legyen a képen. Volt egy színházon túli vágya, amit elkezdett szervezni. Egy kutyáknak szóló ismerkedési klubot szeretett volna nyitni, ahol minden eb megtalálhatta volna a párját. Ez nem jött össze neki. A kutyafáját! Kemény György
|
|