Kedves Szomszéd
„Mert hiszek benned!”2015. június 5.
Koltai Lajos Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar operatőr, rendező, érdemes művész. Családjával régóta a II. kerületben él, ahogy fogalmazott, áldott jó helyen. Hazánkban és Amerikában is rengeteg nagyjátékfilmet fényképezett. ![]() A forgatások során számos világhírű színésszel dolgozott együtt, például: Anthony Quinn-nel, Meryl Streeppel, Monica Belluccival és Ralph Fiennes-szal. Támogatókat keres új filmjéhez, amelynek története a negyvenes évek Budapestjén játszódik. Lapunknak mesélt egykori mestereiről, és elárulta azt is, miért dolgoznak együtt szívesen vele a legnagyobb sztárok is. – Óbudán nőttem fel, a hetvenes években költöztem ide a II. kerületbe, amikor az érdemes művész címmel kitüntettek. Ekkor ugyanis elnyertem annak a jogát, hogy lakást vásárolhattam a városrészben. Először a Felső Zöldmáli úton, majd Pasaréten a pénzügyőrpálya közelében laktunk. Végül az Endrődi Sándor utcában találtunk rá álmaink otthonára a nyolcvanas évek elején. Lenyűgöző a kilátásunk. Sokáig Los Angelesben élt. Ott milyen kilátása volt? Los Angeles a sivatag közelében fekszik, éjszaka nagyon hideg van, reggel pedig hőség. Emiatt a dombjai barnák. Az a zöld szépség, ami itt a II. kerületben körbevesz, ott elképzelhetetlen. Varázslatos az a késő délutáni napfény, amely áttör a fák lombján! Olyankor úgy érzi az ember, hogy valamilyen csodának a részese, és ez így is van. Ebben a gyönyörű súrlófényben szeretek a legjobban forgatni. Az eső utáni zöldeket is imádom, és ha süt a nap, azt is, mivel körberagyogja a lakást. Áldott jó helyen lakunk. Akkor hű marad Budához... Őrültség lenne innen elköltözni. Emlékszem, amikor Amerikában élő barátom, Magyar Dezső rendező vendégségbe érkezett hozzánk, kinézett a teraszunkról, és azt mondta: „ez hihetetlen, ehhez a kilátáshoz sehol nem lehet hozzájutni”. A barátaink többsége hozzánk jár tűzijátékot nézni.
Legközelebb egy amerikai írónő Magyarországon játszódó regényéből szeretne filmet forgatni. Szerepel majd benne budai helyszín? Julie Orringer regényében, a Láthatatlan hídban csak a hatodik kerület tűnik fel, így valószínűleg Pesten forgatunk majd. De a cselekmény sok szálon fut és több fontos helyszínen játszódik. A mesebeli történet három fiúról szól, akik közül az építész kap majd főszerepet. András 1937-ben Párizsba megy tanulni, és itt talál rá élete értelmére. Miközben olvastam a regényt, már láttam magam előtt a figurát, megjelent a párizsi utca, amin sétált. Ha egy könyv képeket sugall, tudom, hogy jó úton járok. Az álmomhoz pedig ragaszkodom, és azért dolgozom, hogy a filmemen is viszontlássam. Mi fogta meg a regényben? A történet a szerelem és a család erejéről szól egyszerűen és gyönyörűen. Hiteles képet ad a negyvenes évek Budapestjéről, amit eddig még nem ábrázoltak filmen. Fontos számomra az is, hogy a regény minden szereplője magyar, jó lenne olyan filmet csinálni, amely megmutatja, hogy a történelem hova sodort bennünket, és azt, hogy miképpen kereszteztük egymás útját. A filmkészítés melyik munkafázisánál tart? Van egy remek forgatókönyvem, amit az írónőnek már elküldtünk. Azt mondta, hogy félelmetesen jó lett, és boldog volna, ha én forgatnék belőle filmet. Az Oscar-díjas színésznő, Natalie Portman is szerette volna megvenni a regény jogát, de megelőztük. Neki is elküldte a producerem a forgatókönyvet, mert örülnénk, ha részt venne a film megvalósításában. De a főhősnő szerepét nem rá, hanem Marion Cotillard-ra álmodtam meg.
Nemes Jeles László Saul fia című filmje elnyerte a cannes-i fesztivál nagydíját. Ez a siker segítheti egy hasonló témájú film megvalósítását? Ez a siker a filmes szakmának minden szempontból öröm, és úgy gondolom, hogy a magyar filmek malmára hajthatja a vizet. Cannes-ban egyébként komolyan érdeklődnek a forgatókönyvünk iránt. Ugyanakkor ma már egy filmet rendszerint több cég együtt készít el, a franciákon kívül amerikai és német cégek is érdeklődnek. Nagyon sok múlik a színészeken is, ha Marion rábólint, akkor elindul minden. Évekkel ezelőtt tanított a Filmművészeti Egyetemen: Szász János és Kamondi Zoltán is az ön tanítványa volt. Oktat még? Az egyetem néhány évvel ezelőtt megkeresett engem és Szabó István rendező barátomat is, de nem vállaltuk a munkát, mert nem láttuk biztosítva a feltételeit. Tanítok viszont az egri főiskolán. A mesterem, Illés György Kossuth-díjas operatőr Egerben született, többek között miatta vállaltam el az Eszterházy Károly Főiskola Mozgókép tanszékének művészeti vezetését. Előadást tartok és gyakorlatot vezetek, az egyik tanítványom filmjének a producere vagyok. Szeretem a diákokat, sokat beszélgetünk, leginkább a színészekre kíváncsiak. Tanítható, hogy egy forgatáson hogyan kell kommunikálni a színészekkel? Úgy vélem, igen. Az egész magyar filmes szakma Illés György köpönyegéből bújt ki, akinek a mai napig hálás vagyok mindazért, amit kaptam tőle. Egy jelenetet sokféleképpen be lehet világítani, ő megmutatott egyet, aztán azt mondta: „– Hogy maga mit fog csinálni, az azon múlik, hogy maga kicsoda”. Ha felfedezte valakiben a tehetséget, akkor a megfelelő irányba terelte. Ez volt a legtöbb, amit tehetett. Nemcsak szakmát oktatott, hanem emberségre is nevelt. Hálás vagyok Máriássy Félixnek is, aki a legnagyobb magyar filmrendező volt, és a képzőművészet-tanáromnak is, aki megtanította, hogy melyik kép értékes és melyik nem. A családtól és ezektől a nagy mesterektől tanultam meg a miheztartást. Sok világhírű színésszel dolgozott együtt. Kihívás volt velük forgatni? Ha a férfi igazán szeret című filmben Meg Ryan egy alkoholista nőt játszott, de ugyanolyan szép akart lenni, mint máskor, ezért a sminkesét magával hozta a forgatásra, aki eldönthette, hogy milyen szűrőt tegyek a kamerára. Egy darabig hallgattam, aztán összeszólalkoztunk. Azt hittem, ezután elköszönnek tőlem. A színésznő azonban mellém állt és a sminkes azután csak távolról figyelhette a munkát. Jó film lett, Meg pedig hálás volt, és megköszönte a végeredményt. Az Este című film szereplői azt nyilatkozták, azt szerették önben, hogy soha nem hagyta őket magukra. Ez mit jelent? Nem állok be a monitor mögé és nem teszem fel a fülhallgatót, végig érzik a jelenlétemet. Sokan mondták már, hogy szeretnek velem forgatni, mert árad belőlem a nyugalom. Ez így van akkor is, ha belül majd’ meghalok. És a szeretetemet is érzik. Szeretek a színészekkel együttdolgozni, együttlélegezni. Vanessa Redgrave az egyik forgatás végén megkérdezte, hogy jókedvűen megyek-e haza. Meglepve kérdeztem vissza, miért fontos ez. Azt mondta, azért, mert „akkor megyek haza jókedvűen, ha te is, hiszen én a te filmedet forgatom”. Hozzátette még, elég nagy színésznő ő ahhoz, hogy százféleképpen eljátssza a szerepét, de ahogy fogalmazott „én úgy akarom eljátszani, ahogy te kéred tőlem, mert hiszek benned”. Na, ezt kell elérni. Novák Zsófi Aliz **** Koltai Lajos gimnazista korában sokat szerepelt, ezért azt gondolták, hogy színész lesz. „Tetszett, de nem vonzott annyira, mint a filmezés. Az iskolában én alapítottam az első filmkört.” Miután elvégezte a Színház- és Filmművészeti Főiskola operatőr szakát, a Mafilmhez került, tévéfilmeket forgatott. „Lajosingnak” nevezték el azt a különleges világítási módszert, amelyet ő használt elsőként. Ez a különleges hangulatú megvilágítás a szereplők közelében álló bútorokra irányított, és ezáltal megfestett fénynek köszönhető. Operatőrként dolgozott többek között a Megáll az idő című filmben, a David di Donatello-díjjal kitüntetett Az óceánjáró zongorista legendája című alkotásban, Szabó István rendezésében, A napfény íze című történelmi filmdrámában, a Maléna című filmdrámában, amelyért Oscar-díjra jelölték. Kertész Imre műve alapján 2005-ben a Sorstalanság című filmet vitte vászonra, majd két évvel később az Este című filmet rendezte meg.
|
|