|
|
Rotter Lajos horgászbotja
Rotter Lajos 1931-ben fedezte fel Hidegkút legszebb részén, a Hármashatár-hegynek a városrész felé
nyúló oldalán Európa egyik legjobb adottságú lejtőjét, ahol repülőteret szeretett
volna létesíteni.
A Danubius-Schoenichen-Hartmann Egyesült Hajó és Gépgyár Rt. cégvezetőjének fia,
ifjabb Rotter Lajos (1901–1983) gépészmérnök, repülőgép-tervező, a magyar vitorlázórepülés
kiemelkedő alakja frissen szerzett „C” kategóriás pilótavizsgával a zsebében a
budai hegyeket járta, hogy horgászbotra kötött papírcsíkokkal tanulmányozza a
légáramlatot. 1931-ben így fedezte fel Hidegkút legszebb részén, a Hármashatár-hegynek a városrész
felé nyúló oldalán Európa egyik legjobb adottságú lejtőjét. Rotter Lajos repülőteret
szeretett volna itt létesíteni, de a Légügyi Hivatal és a székesfőváros illetékesei
azt állapították meg, hogy a hely alkalmatlan erre a célra. A pilóta a tilalom
ellenére 1933. december 26-án egy német gyártmányú Hol’s der Teufel gyakorlógéppel
egy órát repült a Hármashatár-hegy lejtői felett. A hatóságok kénytelenek voltak
fejet hajtani az eredmény előtt, és elismerték a terület alkalmasságát. Gödöllőről
áthozták a szétszedhető, fából készült hangárokat és 1934 januárjában felavatták
az északi lejtőn, ezzel (Farkashegy után) hivatalosan megnyílt Budapest második
vitorlázó repülőtere.
A repülőtér Krehács becenevű vontatójárműve, 1957
A következő évben már itt vizsgázott Tardos Béla meteorológus és idősebb Rubik
Ernő is. A vitorlázórepülés népszerűsége miatt még a háború előtt kivásárolták
a környékbeli gazdák egy részét, akik a reptér területén zöldséget és gyümölcsöt
termesztettek. 1940. március 31-én pedig Horthy István átadta a hegytetőn a pilótaotthont:
„A napfényes kora tavaszi vasárnap délelőtt feketéllettek a Hármashatár-hegy
útjai a tető felé kúszó autók és gyalogosok százaitól, fent pedig a friss szélben
csattogó zászlók között a köves hegyoldalon, mint elfáradt hatalmas lepkék pihentek
a karcsú vitorlázógépek, amelyek előtt egyenruhás cserkészek és repülök vontak
sorfalat. […]
Pattogó indulók hangja mellett érkezik Horthy István, a Magyar Aero Szövetség
elnöke, Varga József iparügyi miniszter, Bornemisza Géza és Kánya Kálmán volt
miniszterek, báró Wlassics Gyula, Lukács Béla, Antal István és Bonczos Miklós
államtitkárok, Karafiáth Jenő főpolgármester. […]
A fehéren és zölden csillogó új pilótaotthon előtti emelvényről először vitéz
Ulrich Hugó, a Cserkész Szövetség társelnöke ismertette a hármashatárhegyi vitorlázórepülő-telep
fejlődését, majd Horthy István mondott ünnepi beszédet s avatta fel az új huszonkét
személyes pilótaotthont és repülőhangárt.
Alig hangzott el a vitorlázórepülők köszönete, amelyet Kemény Sándor pilótanövendék
tolmácsolt, a felhőktől tarkított égbolton megjelent a budaörsi repülőtérről vontatásban
érkező Pettendi János, aki egy „M 22” típusú vitorlázógépen 150-200 kilométeres
sebességgel ragyogó műrepülést mutatott be az indítódombra gyűlt közönségnek.
Ezalatt az overallos repülők egymásután hozzák a starthelyre a cserkészrepülők,
a Pamutipari SC, a Gamma-repülők és a repülőalap gépeit. Kihelyezik a vontató-kötelet,
felcsattan a vezényszó és hamarosan fehérleni kezd a pesthidegkúti hegyek völgykatlana
a köröző, suhanó, ívelő gépmadaraktól […].”
A pályát a Műegyetemi Sportrepülő-, a Cserkész Repülő- és a Magyar Országos Véderő
Egyesület egyaránt használta. A hármashatár-hegyi reptér célja a lejtő menti vitorlázórepülés
és ennek tanítása volt. Kétágú gumikötél-csúzlival lőtték ki a gépeket, amelyeket
zömmel Rubik tervezett. A tetőről több irányban (dél, délnyugat, nyugat és északnyugat
felé) futottak a betoncsíkok, és egy különálló Óbuda felé, melyekről a széliránytól
függően indultak a gépek. Óbuda felett egyszerre 25 gép vitorlázhatott és sodródhatott
hátra a feláramló meleg levegőben Pesthidegkút, illetve Hűvösvölgy felé.
A háború alatt legalább húsz, szétszedve tárolt repülő és a Horthy Miklós Repülő
Alap kilenc Kevély gépe teljesen megsemmisült, de a többi is annyira megsérült,
hogy az első „békebeli” üzemnapon, 1945. április 27-én mindössze egy Cimbora és
egy Pilis tudott felszállni. Az újraindítás ismét Rotter Lajosnak volt köszönhető.
1948-ban államosították a repülőteret és az Országos Magyar Repülő Egyesület,
később a Magyar Repülő Szövetség, majd a Magyar Honvédelmi Szövetség felügyelete
alá került.
Közben kialakult az alsó reptér a kitelepített sváb parasztok elkobzott földjei
helyén, és a Vöröskővár alatt, Pesthidegkút szélén ekkor indult meg a csörlőüzemű
kiképzés. 1957-ben átszervezték a repülést, a tetőről nem startoltak többé, az
alsó repülőtéren két független klub alakult, és beindult a repülés a Vöröskővár
fölötti „földnyelven”. Ezt a területet a Postás Repülő Klub kapta meg. A „földnyelv”
déli vége az Újlaki-hegy alatt volt, északi vége a Csúcs-hegy lábáig nyúlt.
Rotter Lajos a kieli repülőtér parancsnokával 1936-ban
Az MHSZ 1968 augusztusában jelentette a Honvédelmi Minisztériumnak, hogy nem
kívánja tovább üzemeltetni a repülőteret. A Postás Repülő- és a Cskalov Repülő
Klubot áttelepítették Dunakeszire. 1972-ben az Ipari Tanulók Repülő Klubjának
jogutódja újra megnyitotta Hármashatár-hegyet, és több névváltás után felvették
a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület nevet, amelyen régen is működtek. A 157 hektáros
vitorlázó repülőtér nagyobbik része természetvédelmi terület. Továbbra is az állam
tulajdona, fenntartója és kezelője pedig az MSE.
Verrasztó Gábor
|
| |