Hirdessen a Budai Polgár Online-on!
Helytörténet
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

Körültekintően a Körszálló kapcsán

2025. április 3.

Az ikonikus épület az elképzelések szerint az eredetihez hasonló küllemmel, mintegy ötven minőségi lakásnak adhat helyet. A II. kerület szerint ugyanakkor a Körszálló bontását több szempontból sem lehet vizsgálatok nélkül elkezdeni.

Tavaly ősz óta téma, hogy átépítik a főváros és kerületünk egyik legjellegzetesebb épületét, a Körszállót. Mint korábban a Budai Polgár is megírta, a Szrogh György által tervezett, az 1960-as évek első felében felépült hotel az utóbbi aktív éveiben már csupán munkásszállóként üzemelt, a mára korszerűtlenné vált épületet pedig lakások számára újjáépítené a tulajdonos Market Asset Management. A Körszálló átalakításának tervezési munkáival az eredeti terveket is készítő KÖZTI-t (Középülettervező Zrt.) és vezetőjét, Tima Zoltán Ybl-díjas építészt bízták meg. Az épület jövőjéről a tervezőiroda a Magyar Építőművészek Szövetsége által március 8-án megrendezett „Szocmodern épületek hasznosítása” konferencia alkalmából adott hírt a honlapján.

A KÖZTI arról tájékoztatott, hogy a volt szálló átalakításával az épületnek új funkciót adnak: miközben modern és környezettudatos lakóépületté építik át, addig a henger alakú toronyépület megőrizné és továbbörökítené építészeti értékeit, eredeti tömege és arányai megmaradnának, ugyanúgy, mint az épület egyedi karakterei: a sugárirányú pillérrendszer, a homlokzat gyűrűs megjelenése vagy a nagy üvegfelület. A lakások kialakításához az épület szerkezeti átalakítása is szükséges. Az elképzelések szerint mintegy ötven minőségi lakás, wellnessrészleg, étterem és irodák kapnának helyet az épületben, valamint a torony alatti épülettömb is átalakulna.

A fejlesztéssel kapcsolatban szárnyra kapott a hír, miszerint már nyáron megkezdődhetnek a munkálatok.

A II. Kerületi Önkormányzat arról tájékoztatta lapunkat, hogy a Körszálló helyi védettség és településképi rendelet oltalma alatt áll, így csak örökségvédelmi és statikai vizsgálat alapján lehetne megkezdeni a bontást. A kerületnél úgy látják, hogy a teljes épület elbontása nem lehetséges; ha kapna építési engedélyt, akkor is a kiviteli tervdokumentáció alapján határoznák meg a bontás mértékét.

A II. kerületnek fontos az épület – hangsúlyozták –, ezért már több alkalommal is egyeztettek a Körszálló jövőjéről, így a bontás mértékéről is, egyúttal jelezték, hogy szükségesnek látják az épület eredeti megjelenésének visszaállítását, és azt is, hogy legyen gazdája a volt szállóépületnek. Az átalakítással kapcsolatban az önkormányzat elvárása az is, hogy rendezzék az épület környezetét is, az autók egy föld alatti garázsban kapjanak helyet, az aszfaltburkolatot pedig minél nagyobb zöldfelületre váltsák, így örömmel fogadták, hogy ezek a kívánalmak megjelennek az előzetes tervekben, ugyanúgy, mint hogy a Trombitás út tehermentesítése érdekében az épületet a Szilágyi Erzsébet fasorról lehessen megközelíteni.

A II. kerületnél tudják, hogy az exszállón belül a berendezés és a bútorzat döntően nem korhű, nem eredeti, de egy kultúrtörténeti szempontú állapotfelmérést és dokumentálást fontosnak tartanának, mielőtt bárki hozzányúl a Körszállóhoz.