|
|
A Szentföld-vonzalom hullámai a harmincas években, a XIX. század végét követően,
megint magasra csaptak Magyarországon, az 1938-as Szent István-év pedig különösen
jó alkalom volt, hogy Majsai terve megvalósításához kezdjen.
A Heinrich István utcában meredező vasbetontákolmány, ez a világvégi, posztnukleáris
emlékműszerűség, ha teljesen felépült volna, a két világháború közti katolikus
egyház egyik legérdekesebb temploma lehetett volna. A tervező a szinte vakmerően
modernista építész Molnár Farkas volt, aki bauhausabb volt a Bauhausnál, majd
élete végén buzgó katolikusként „pápább a pápánál”. A ma is látható rom a magyar
építészettörténet különös jelensége és e zseniális alkotó ellentmondásos szellemének
emléke is egyben.
Magyarországon az 1930-as években egyszerre két felekezet is bibliai múzeumot
fundált. A reformátusoknál Csia Lajos tanár készített maketteket az újszövetségi
történet szent helyeit őrző épületekről (ma a Ráday-gyűjteményben találjuk), katolikus
oldalon pedig egy ferences páter, a magyar szentföldi biztos, Majsai Mór buzgólkodott
az 1936-ban, a Heinrich István utcában megnyitott Magyar Szentföldi Múzeum létrehozásán.
Majsai szándéka — holland és amerikai példák nyomán — a harmincas években végig
egy nagy, tulajdonképpen a jeruzsálemi Szent Sír-bazilika mintájára elképzelt
templom létrehozása volt. A kigondolt épület lényege az volt, hogy a 21 legfontosabb
szentföldi kegyhely másolataként 21 kápolna vesz körül egy nagy központi teret
a Szent Sírnak szentelt főoltárral, amely mellett az Utolsó vacsora és a Golgota
kápolnái kaptak volna kiemelt építészeti megfogalmazást.
A Szentföld-vonzalom hullámai a harmincas években, a XIX. század végét követően,
megint magasra csaptak Magyarországon, az 1938-as Szent István-év pedig különösen
jó alkalom volt, hogy Majsai terve megvalósításához kezdjen. A kor egyik legnagyobb
tehetségével, a kiváló budai villákat és társasházakat tervező Molnár Farkassal
terveztette meg a szentföldi kegyhelyek másolatát magába foglaló építészeti együttest.
Az ekkor 40 éves Molnár Farkas már sok mindenen keresztülment: volt vörös katona,
a weimari Bauhaus egyik kimagasló hallgatója, Kassák szerkesztőtársa a bécsi emigrációban,
és a modern építészet nemzetközi szövetségének, a CIAM-nak a magyar szakosztályát
vezette. 1938 áprilisában azonban a Magyar Mérnöki Kamara egy 1932-es kiállítást
ürügyként felhozva törölte tagjai sorából. Molnár megélhetése bizonytalanná vált,
a kivándorlás gondolatával foglalkozott. Levelet írt Walter Gropiusnak, a Bauhaus
irányítójának Amerikába, amelyben egy esetleges ottani letelepedés esélyei iránt
érdeklődött. Mivel azonban kitérő választ kapott egykori mesterétől, alámerült
a hazai vizekbe és úgy járt, ahogy nagyon sok építésztársa akkor és ma is: elkezdett
társadalmi kérdésekről képzelegni, ami neki sem állt túl jól. A Bajcsy-Zsilinszky
Endre körül csoportosuló népi írók és nemzeti radikálisok, majd az Országépítés
című rövid életű folyóirat szerkesztésébe bekerült zavaros fejű reformerek között
fejtette ki az ország újratervezésére vonatkozó nézeteit. Úgy lett a tervezéses
diktatúra híve, hogy elutasította a marxizmust, de diszkréten lényegtelennek minősítette
a földtulajdon kérdését. Neki sem ártott volna megfogadni, hogy „a suszter maradjon
a kaptafánál!”
A Magyar Szentföld-templom viszont építészeti remekmű, a két világháború közti
magyar architektúra egyik főműve lehetett volna, ha abban a formában megépül,
ahogyan először papírra vetette a mester, és amelyről egy makettfotó ad képet.
Egy központi, ovális tér körül, amelyet fantasztikus elliptikus kupola fedett
volna, helyezkedtek el az egyes szentföldi objektumok stilizált másolataiként
kialakított kápolnák. A kupola alatti falmezőt végig apró négyzetes ablakok törték
át, amelyeken a beszűrődő fény mintegy elemelte volna a hatalmas fél tojást formázó
fedőt az épületről, és a zarándokok térélményét feltehetően valószínűtlenné fokozta
volna.
Szinte magától értetődő természetességgel olvasztotta volna egységes, organikus
egésszé ez a nagyvonalú központi épületrész a sok kis építészeti idézetet, a körben
sorakozó kápolnákat, és úgy külső megjelenésében, mint belső térhatásában harmonikus
alkotást hozott volna létre. Ezen a terven az is érezhető, hogy a zarándoktemplomokkal
szembeni fő elvárásnak is meg akart felelni: a dinamikus templomtérrel megteremtette
volna a tömegek körbemozgatásának lehetőségét is.
Szólnunk kell itt az építész őszinte elhivatottságáról: 1938-as palesztinai útja
során, 30 nap alatt 24 szentföldi zarándokcélpontot — köztük több felméréstechnikailag
rendkívül bonyolult barlangodút — mért föl olyan pontossággal, hogy azután itthon
e vázlatai alapján meg tudta tervezni a kápolnasort.
Molnár saját elgondolását, a kegyhelymásolatokból előálló rendkívül heterogén
halmaz egységbe foglalásának nagyszerű teljesítményét ilyen szerényen írta le
1941 decemberében: „A változatos stílusjelenségeket és sokszor stílustalanságokat
indifferens térhatással és modern külső megjelenéssel foglalja össze a tervező.”
A tervezéstörténetben azonban ekkor egy kis fordulat állt be: egy 1941 júniusában,
a ferencesek által közzétett másik maketten Molnár az épület homlokzatára is kiterjesztette
az idézéstechnikát, és a főhomlokzat addigi nagyvonalú modern megfogalmazását
a jeruzsálemi Szent Sír-bazilika bejáratának bárgyú másolatával cserélte fel.
Hogy ez utóbbi a páterrel való alku eredménye volt-e, vagy a tervező önszántából
tért le a megkezdett útról, nem lehet biztonsággal eldönteni.
Az építész Budapest ostromakor vesztette életét 1945 januárjában. A háború után
a templom középrésze, a karcsú oszlopokkal tagolt nagyszabású tér körítőfalai
— a kulisszaszerű bejárati építmény nélkül —, valamint a kápolnák nagy része készen
álltak, csupán a kiváló mérnök, Menyhárd István által megszerkesztett kupolát
kellett volna megépíteni. Erre azonban a kivitelezés 1949-es leállítása miatt
már nem került sor. Maradt a torzó, amelyben az 1960-as években Veszprémi Imre
szobrász alakított ki műtermet, majd 1974-ben a Fővárosi Levéltár rendezkedett
be.
Amikor a 90-es évek végén ebben a levéltári épületben először jártam, úgy éreztem,
mintha Tarkovszkij Stalkerébe csöppentem volna: esett az eső, a lefedetlen, lomtároló
udvarként használt középrészt felverte a gaz, az értelmüktől megfosztott vasbeton
elemek málladoztak körben az épületen, az oszlopsorba buherált földszintes tákolmányban
voltak a raktárok és a kutatóterem, mindenhol összevissza elhelyezett és elhagyatott
tárgyak, és mindennek a tetejébe az íves folyosón egy farkaskutya rohangált fel-alá.
Nem tudom, mi lesz a sorsa ennek az épületnek, de ha valaha megkísértett egy
félbehagyott műemlék befejezésének történelmietlen gondolata, akkor e II. kerületi
„kölni dóm” kapcsán nagyon.
Rostás Péter
|
| |