|
|
Kortárs ötvösmunkák a Kultúrkúriában
Február 12-én nyílt meg a Klebelsberg Kultúrkúria Vinotékájában a kortárs magyar ötvösművészet három kiemelkedő és meghatározó alakjának, Kótai Józsefnek, Máté Jánosnak és Muharos Lajosnak a közös kiállítása.
A tárlat tervezésekor mindhárom alkotó személyes részvételére számítottak a szervezők,
de a sors közbeszólt. Máté János januárban bekövetkezett váratlan halála miatt
a kiállítás tisztelgés a Ferenczy Noémi-díjas ötvösművész emléke, néhány hete
lezárult pályája előtt.
Az önkormányzat nevében Csabai Péter, a Pesthidegkúti Városrészi Önkormányzat
elöljárója köszöntötte a megnyitón megjelent művészeket és vendégeket. A tárlatot
Bakonyvári M. Ágnes művészettörténész nyitotta meg, aki első szavaival Máté János
alakját idézte meg. Nem csak ő tett így. Az elhunyt művész alkotó- és kiállító
társa, Muharos Lajos féldrágakőből és ezüstből mintázott, Szent Elégiuszt ábrázoló
szobrocskáinak egyikén szintén Máté arcvonásai sejlenek fel – bár a mű nem erre
az alkalomra készült. Szent Elégiusz püspök alakja egyébként nemcsak Muharos,
hanem Kótai munkáiban is felbukkan.
– Elégiusz, a limogesi ötvös a VII. században kézműves munkáinak minősége révén
tölthetett be a frank király mellett gazdasági pozíciót és politikai tanácsadó
szerepet – tudtuk meg a művészettörténésztől. – Teljesítve küldetését a polgári
világban, kiválasztottságával ötvösként is, valamint püspökként is a transzcendens
távlatok felé mutatott irányt kortársainak, és úgy tűnik, hogy nemcsak nekik,
hanem a szellemi örökségét évszázadokkal később őrzőknek is: Máté Jánosnak, Kótai
Józsefnek és Muharos Lajosnak.
A most kiállító művészek munkái az emberi létezés szakralitásának megélhetőségében
segítenek bennünket – tette hozzá Bakonyvári M. Ágnes. – A tárlat fémtárgyai (az
ezüstök, rezek, bronzok és a féldrágakövek) arra késztetnek bennünket, hogy felelevenítsük,
sőt, újraéljük a négy őselem közül a vízhez fűződő viszonyunkat. Máté Jánosnak
a pályája elején rézből, majd bronzból készített aquamaniléi (vízöntő, víztartó
edényei) a kiállítás leghangsúlyosabb elemei, a belső megtisztulás igényét jelképezik.
Kótai József keresztelő tálkája az ősi szokás ma is elevenen élő gyakorlatában
használatos. Muharos Lajos kelyhei felidézik azokat a liturgikus eseményeket,
amelyek a beléjük töltött víz vagy bor által az Istenhez való kapcsolódás lehetőségét
kínálják.
A munkákat bemutató elemzést követően a művészettörténész Máté Jánosra emlékezve,
ötvösművészeti pályájának üzenetét felelevenítve felkérte a két alkotótársat,
hogy Máté nevető bronz oroszlánt mintázó vízöntőjének öblében mossák meg egymás
kezét.
PZs.
A MÁRCIUS 2-IG látogatható kiállítás a hazai ötvösművészet sokszínűségét és gazdagságát
mutatja be. A három művész alkotásai – Kótai József miniatűr ezüst kisplasztikái
és éremsorai, Máté János aquamaniléi és érmei, valamint Muharos Lajos ezüst kelyhei
és násfái – szakralitásukban, témaválasztásukban, aprólékos és igényes megmunkáltságukban,
finom humorukban sok rokon vonást mutatnak.
|
| |