|
A kétarcú ház
2007.06.06.
szerda12
:10
Amikor a Zentai-villa felépült a Szépvölgyi út 88.-ban, nagyjából olyan hatása
lehetett, mint ma egy radartoronynak a Tubesen. A geometria gyönyörűségét kiélő
Bauhaus világát telepítette ide Fischer József, az egyik legnagyobb magyar építész
1935-ben.
Vadító látvány volt ez az épület a Hármashatárhegy tövében, akkor, amikor még
teljesen beépítetlen volt a környék. Csak a technika bontakozó érájának nemes
körvonalú hirdetője, ez a vakító fehér lakásgép volt látható. De fordítva is igaz:
a házból letekintve mindössze két térpont hívta fel magára a figyelmet. Az újlaki
templom tornya és a Holtzpach téglagyár kéménye. Ennek megfelelően, árnyékot vető
környezet híján, az épületen teljesen szabadon lehetett a legkiválóbb benapozást
érvényre juttatni. Fischer a fényt keleti, dél-keleti irányból engedte a házba.
A terepviszonyokat kihasználva alulról nézve kétemeletesre, felülről egyemeletesre
épített villa minden szintjét csakis ebből a szögből nyitotta meg ablakokkal vagy
balkonnal. És éppen ez a szigor a legjellemzőbb erre az építészeti gondolkodásra.
Fischer képes volt egy geometriai csattanóért ablaktalan gyerekszobát tervezni
a ház északnyugati sarkában, és a földszint oszlopos „tornácának”, a mértani tömegjáték
e mesterművének pedig az ezen a szinten lakó házmester látta kárát, hiszen az
ő lakásába így alig jutott napfény.
Az igazán nagyszabású épületekre jellemző, hogy akkor is monumentálisnak hatnak,
ha méreteik valójában szerények. Így van ez itt is. Tulajdonképpen a két főemelet
egy háromszobás lakást adott ki. Alul (azaz lentről nézve az első emeleten) volt
a nappali és a kiszolgáló helyiségek (konyha, kamra, vécé), fönt pedig egy háló-
és egy gyerekszoba, valamint közöttük a fürdő. Az igazi látványosság természetesen
a hálószobából nyíló, parádés emeleti balkon, amelyet nagy acélrácsos üvegfal
határolt. Érdekes ugyanakkor, hogy a társadalmi tér, ahová a vendégeket engedték,
azaz a nappali-szalon csak egy kilépő nagyságú teraszra vezetett. Hiába, a 30-as
évek építészete már az individualizmus jegyében a lakót magát részesítette előnyben,
és felszámolta a historizmus korának megrögzöttségét, a vendégek számára fenntartott,
de az év nagy részében lakatlan szalonokat.
Ez a központi légfűtéssel ellátott ház 12 000 pengőbe került. Átlagembernek hatalmas
összeg volt, de egy Bauhaus-villának egyáltalán nem. A Berkenye utcában Kozma
Lajos ugyanekkor 100 000 pengőért épített Magyar Lajos gépgyárosnak villát. Innen
nézve akár érvényesülni is láthatnánk Fischer művében a Bauhaus eredeti szociális
gondolatát. Ám az óbudai nyomortanyák felől feltekintve, a villa maga volt a pöffeszkedés.
A kétarcúság volt ennek a villának a vezérmotívuma. Építészetileg a mereven zárt
falsíkok és a merészen megnyitott házoldalak, a beömlő fény és a teljes sötétség
kompozíciója. Szociális értelemben az említett köztes állapot nyomor és luxus
között. És mindehhez jön a tulajdonos személye, ami aztán az igazi csavar ebben
a történetben.
Az építészettörténeti szakirodalom szerint a megrendelő Hoffmann Dezső ügyvéd.
Valójában az illető Zentay (Hoffmann) Dezső (1888–1945) a magyar művelődéstörténet
egyik kimagasló figurája volt. A pesti egyetem jogi fakultására járt a Zentáról
elszármazott kimagasló tehetségű fiú egy betegség következtében teljesen megsüketült.
Vasakaratával azonban csodát művelt. Már doktori címét is úgy szerezte, hogy az
államvizsgán az írásban feltett kérdésekre élőszóban válaszolt. (A két világháború
között aztán a nagyothallók egyesületét vezette, és szerkesztette a szervezet
lapját, amelyben többek között Beethoven magyar kapcsolatairól lehetett olvasni.)
Egyetem után a Statisztikai Hivatalban kapott állást, ahol az 1910-es években
lassan lépegetett előre a ranglétrán. Szociáldemokrata volt, majd 1918-tól a kommunista
párthoz csatlakozott, így nem meglepő, hogy a Tanácsköztársaságban a Statisztikai
Hivatal elnöki osztályának vezetésével bízták meg, és az sem meglepő, hogy Horthy
Magyarországán nem kapott állást a Központi Statisztikai Hivatalban. Ugyanakkor
talán éppen ez segítette létrehozni azt a szédületes terjedelmű statisztikai szakirodalmat,
amelyet Zentay a két világháború között különböző napilapokban (persze mindenekelőtt
a Népszavában) és sok szakkönyvében összeírt. „Az élet adatainak szinte művészi
erejű csoportosítója” lett, aki elkötelezetten hitt abban, hogy a társadalmi bajokat
csak az alapos statisztikai tudás és az erre alapozott diagnózis alapján lehet
orvosolni. A statisztika megelevenedett szinte a kezei között. Érdemes idevágó
mondatait idézni: „A számok korát éljük. Divat a statisztika. Elhatároztam hát,
hogy statisztikai szaküzletet nyitok.” És tényleg: „Beszélő számok” címen zsebkönyvsorozatot
készített saját kiadásban, és ezeket a címtárakból kinézett 4000 fontos embernek
saját költségére és kockázatára szétküldte. Mai ésszel meglepő, hogy a vállalkozásba
nem bukott bele: szép számmal küldték vissza neki a kéretlen könyv árát.
A Szépvölgyi úti villa szempontjából akár még pikánsnak is tarthatnánk, hogy
Zentay irodalmi munkássága nem kis részben a nyomorúságos budapesti lakáshelyzet
— mit helyzet, inkább lakásínség — tárgyalásából állt. Őszintén szólva, Zentayra
az utókor sem igen vesztegetett sok szót. Háza alaprajza alapján volt gyermeke,
de életkörülményeiről vajmi keveset tudunk. Így egyelőre rejtély, honnan volt
pénze erre a villára.
Zentay egyúttal a II. kerület egyik kevéssé méltatott hőse. Mint mondtuk, a két
világháború között mellőzte szaktudását és elkötelezettségét a Statiszikai Hivatal,
ám 1945 májusában ő lett az intézmény elnöke. A Statisztikai Hivatal épületét,
amely az 1944–45-ös ostromban súlyos károkat szenvedett, az ő vezetésével és heroikus
erőfeszítéseinek köszönhetően állították helyre 1945-ben. Az újjáépítésnek már
nem örülhetett sokáig: 1945 decemberében hirtelen elhunyt.
Szépvölgyi úti villájában a budai polgároknak tehát nemcsak a modern magyar építészet
egyik kimagasló alkotását kell tisztelniük, hanem egy nehéz sorsú, de nagy tudású
és tiszteletre méltó ember emlékezetét is.
Rostás Péter
|
A kétarcú ház
2007.06.06.
szerda12
:10
Amikor a Zentai-villa felépült a Szépvölgyi út 88.-ban, nagyjából olyan hatása
lehetett, mint ma egy radartoronynak a Tubesen. A geometria gyönyörűségét kiélő
Bauhaus világát telepítette ide Fischer József, az egyik legnagyobb magyar építész
1935-ben.
Vadító látvány volt ez az épület a Hármashatárhegy tövében, akkor, amikor még
teljesen beépítetlen volt a környék. Csak a technika bontakozó érájának nemes
körvonalú hirdetője, ez a vakító fehér lakásgép volt látható. De fordítva is igaz:
a házból letekintve mindössze két térpont hívta fel magára a figyelmet. Az újlaki
templom tornya és a Holtzpach téglagyár kéménye. Ennek megfelelően, árnyékot vető
környezet híján, az épületen teljesen szabadon lehetett a legkiválóbb benapozást
érvényre juttatni. Fischer a fényt keleti, dél-keleti irányból engedte a házba.
A terepviszonyokat kihasználva alulról nézve kétemeletesre, felülről egyemeletesre
épített villa minden szintjét csakis ebből a szögből nyitotta meg ablakokkal vagy
balkonnal. És éppen ez a szigor a legjellemzőbb erre az építészeti gondolkodásra.
Fischer képes volt egy geometriai csattanóért ablaktalan gyerekszobát tervezni
a ház északnyugati sarkában, és a földszint oszlopos „tornácának”, a mértani tömegjáték
e mesterművének pedig az ezen a szinten lakó házmester látta kárát, hiszen az
ő lakásába így alig jutott napfény.
Az igazán nagyszabású épületekre jellemző, hogy akkor is monumentálisnak hatnak,
ha méreteik valójában szerények. Így van ez itt is. Tulajdonképpen a két főemelet
egy háromszobás lakást adott ki. Alul (azaz lentről nézve az első emeleten) volt
a nappali és a kiszolgáló helyiségek (konyha, kamra, vécé), fönt pedig egy háló-
és egy gyerekszoba, valamint közöttük a fürdő. Az igazi látványosság természetesen
a hálószobából nyíló, parádés emeleti balkon, amelyet nagy acélrácsos üvegfal
határolt. Érdekes ugyanakkor, hogy a társadalmi tér, ahová a vendégeket engedték,
azaz a nappali-szalon csak egy kilépő nagyságú teraszra vezetett. Hiába, a 30-as
évek építészete már az individualizmus jegyében a lakót magát részesítette előnyben,
és felszámolta a historizmus korának megrögzöttségét, a vendégek számára fenntartott,
de az év nagy részében lakatlan szalonokat.
Ez a központi légfűtéssel ellátott ház 12 000 pengőbe került. Átlagembernek hatalmas
összeg volt, de egy Bauhaus-villának egyáltalán nem. A Berkenye utcában Kozma
Lajos ugyanekkor 100 000 pengőért épített Magyar Lajos gépgyárosnak villát. Innen
nézve akár érvényesülni is láthatnánk Fischer művében a Bauhaus eredeti szociális
gondolatát. Ám az óbudai nyomortanyák felől feltekintve, a villa maga volt a pöffeszkedés.
A kétarcúság volt ennek a villának a vezérmotívuma. Építészetileg a mereven zárt
falsíkok és a merészen megnyitott házoldalak, a beömlő fény és a teljes sötétség
kompozíciója. Szociális értelemben az említett köztes állapot nyomor és luxus
között. És mindehhez jön a tulajdonos személye, ami aztán az igazi csavar ebben
a történetben.
Az építészettörténeti szakirodalom szerint a megrendelő Hoffmann Dezső ügyvéd.
Valójában az illető Zentay (Hoffmann) Dezső (1888–1945) a magyar művelődéstörténet
egyik kimagasló figurája volt. A pesti egyetem jogi fakultására járt a Zentáról
elszármazott kimagasló tehetségű fiú egy betegség következtében teljesen megsüketült.
Vasakaratával azonban csodát művelt. Már doktori címét is úgy szerezte, hogy az
államvizsgán az írásban feltett kérdésekre élőszóban válaszolt. (A két világháború
között aztán a nagyothallók egyesületét vezette, és szerkesztette a szervezet
lapját, amelyben többek között Beethoven magyar kapcsolatairól lehetett olvasni.)
Egyetem után a Statisztikai Hivatalban kapott állást, ahol az 1910-es években
lassan lépegetett előre a ranglétrán. Szociáldemokrata volt, majd 1918-tól a kommunista
párthoz csatlakozott, így nem meglepő, hogy a Tanácsköztársaságban a Statisztikai
Hivatal elnöki osztályának vezetésével bízták meg, és az sem meglepő, hogy Horthy
Magyarországán nem kapott állást a Központi Statisztikai Hivatalban. Ugyanakkor
talán éppen ez segítette létrehozni azt a szédületes terjedelmű statisztikai szakirodalmat,
amelyet Zentay a két világháború között különböző napilapokban (persze mindenekelőtt
a Népszavában) és sok szakkönyvében összeírt. „Az élet adatainak szinte művészi
erejű csoportosítója” lett, aki elkötelezetten hitt abban, hogy a társadalmi bajokat
csak az alapos statisztikai tudás és az erre alapozott diagnózis alapján lehet
orvosolni. A statisztika megelevenedett szinte a kezei között. Érdemes idevágó
mondatait idézni: „A számok korát éljük. Divat a statisztika. Elhatároztam hát,
hogy statisztikai szaküzletet nyitok.” És tényleg: „Beszélő számok” címen zsebkönyvsorozatot
készített saját kiadásban, és ezeket a címtárakból kinézett 4000 fontos embernek
saját költségére és kockázatára szétküldte. Mai ésszel meglepő, hogy a vállalkozásba
nem bukott bele: szép számmal küldték vissza neki a kéretlen könyv árát.
A Szépvölgyi úti villa szempontjából akár még pikánsnak is tarthatnánk, hogy
Zentay irodalmi munkássága nem kis részben a nyomorúságos budapesti lakáshelyzet
— mit helyzet, inkább lakásínség — tárgyalásából állt. Őszintén szólva, Zentayra
az utókor sem igen vesztegetett sok szót. Háza alaprajza alapján volt gyermeke,
de életkörülményeiről vajmi keveset tudunk. Így egyelőre rejtély, honnan volt
pénze erre a villára.
Zentay egyúttal a II. kerület egyik kevéssé méltatott hőse. Mint mondtuk, a két
világháború között mellőzte szaktudását és elkötelezettségét a Statiszikai Hivatal,
ám 1945 májusában ő lett az intézmény elnöke. A Statisztikai Hivatal épületét,
amely az 1944–45-ös ostromban súlyos károkat szenvedett, az ő vezetésével és heroikus
erőfeszítéseinek köszönhetően állították helyre 1945-ben. Az újjáépítésnek már
nem örülhetett sokáig: 1945 decemberében hirtelen elhunyt.
Szépvölgyi úti villájában a budai polgároknak tehát nemcsak a modern magyar építészet
egyik kimagasló alkotását kell tisztelniük, hanem egy nehéz sorsú, de nagy tudású
és tiszteletre méltó ember emlékezetét is.
Rostás Péter
|
|
|