|
|
Mit rejt a Kíváncsi láda?
Záró konferenciájához érkezett a II kerületi Pedagógiai Szolgáltató Központ Mi
így csináljuk! című tehetséggondozó projektje. A PSZK az Európai Ifjúsági Központ
inspiráló környezetében látta vendégül a II. kerületben dolgozó óvónőket, tanárokat
és oktatási szakembereket.
A délelőtti plenáris ülésen elsőként Fülöpné Gali Zsófia, a Nemzeti Tehetség
Program és az Oktatásért Közalapítvány munkatársa számolt be e szervezetek céljairól,
tevékenységéről. Ebből a kerületi oktatási intézmények számára legfontosabb információ
az, hogy a Tehetségprogram egy újabb központi ösztönzésnek köszönhetően hamarosan
friss pályázati kiírásokkal jelentkezik.
Húsz év a világhírig – lehetett volna a címe Domokos Gábor professzor rengeteg
humorral átszőtt előadásának, amelyben világhírű találmányáról, a Gömböcről és
annak közel húsz esztendős történetéről mesélt, a matematikai összefüggések magyarázatát
és a tudományos kíváncsiság hétköznapi megnyilvánulásait egyaránt érintve. A különleges
testet és tudományos felfedezést legutóbb a sanghaji világkiállítás magyar pavilonjának
fő látványosságaként szemlélhették meg a látogatók.
Csenki József, a PSZK igazgatóhelyettese ismertette a Mi így csináljuk! tehetségprojekthez
kapcsolódó felmérés eredményeit. Ez a vizsgálat, amelynek során 1244 kérdőívet
elemeztek, azt térképezte fel, hogyan gondolkodnak kerületünkben a tehetségről.
A kérdésekre ötödikes és hetedikes tanulók, valamint azok szülei, tanárai válaszoltak.
De kérdezték óvodások szüleit és óvodai nevelőket is.
A válaszadók döntő többsége azt állította, hogy mindenki tehetséges valamiben.
Ugyanakkor úgy látják, hogy az igazi tehetség nagyon ritka. A tanulók közel fele,
a szülők hatvan százaléka, a tanároknak mintegy kétharmada vélekedik így. Abban
mindhárom csoport tagjai egyetértettek, hogy a tehetségre legkevésbé a jó tanulmányi
eredmény és a szorgalom utal: a tanulmányi eredmény és a tehetség nem függ össze.
A felmérés fontos tanulsága, hogy a szülők és a pedagógusok egyaránt igénylik
a szakemberek segítségét a tehetségazonosításban és tehetségfejlesztésben. A válaszok
79 százaléka alapján állítható, hogy legnagyobb igény a közvetlen tehetségfejlesztésre
mutatkozik.
Mi viszi a tehetséget előre? A választ dr. Gyarmathy Éva pszichológus fogalmazta
meg a hallgatóság számára. Véleménye szerint a tehetségprogramokban elért fejlődés
nem a képességekkel, hanem az érdeklődéssel és a motiváltsággal függ össze. A
képességek nem mutatják a belső lehetőségeket, az érdeklődés és a motiváció viszont
jelzi a belső hajtóerőt, mindkettő a tehetség motorja.
A Mi így csináljuk! tehetségprojektet Pap Judit, a PSZK igazgatója ismertette,
aki büszkén idézte, hogy intézményük a Géniusz projekt indulásakor, 2008-ban az
elsők között volt, akik Tehetségpontot alapítottak. A 2010-ben elnyert pályázat
lehetővé tette a PSZK számára egy olyan komplex óvodai tehetségfejlesztő program
kidolgozását, amelynek célja az óvodás gyerekek körében való hatékonyabb tehetség
felismerés és fejlesztés volt. Több okból esett erre a korosztályra a választás.
A legfontosabb, hogy bár korai tehetséggondozás hiányában több tehetségígéret
örökre elkallódhat, igen kevés figyelemben részesültek eddig a legkisebbek. A
PSZK egy, a tanulási folyamatot végigkísérő tehetséggondozó program első lépésének
tekinti a most kidolgozott anyagot, amelyet felmenő rendszerben folytatni szeretne
a jövőben is. A konferencián az óvodásoknak, kisiskolásoknak megalkotott Kíváncsi
láda nevű óvodai mérőeszköz csomagot és a 4-10 évesek számára készített Kaleidoszkóp
című játékgyűjteményt mutatták be, beszámolva a pályázat keretében végzett egyéves
fejlesztő munkáról, amelyet a II. kerületi két óvodájában végeztek.
A konferencia résztvevői tüzetesen is megismerkedhettek a Kíváncsi láda titkaival.
A délutáni szekciókon Pap Judit, Laczka Istvánné és Thomán Angéla avatott vezetésével
több kiscsoportra bontva szemlélhették, próbálhatták játékait, szereplőit, feladatait.
A különböző tehetségterületeket vizsgáló eszközökkel a felnőttek is szívesen foglalatoskodtak.
A Kíváncsi Láda és a komplex óvodai tehetségfejlesztő program használatát további,
ingyenes továbbképzéseken ismerhetik meg a pedagógusok, a Kíváncsi láda tehetségfejlesztő
és mérőeszköz pedig a jövőben megrendelhető és megvásárolható lesz az érdeklődő
nevelési, oktatási intézmények számára.
Aki a konferencián elmulasztott feljegyezni valamilyen információt, megtalálhatja
a PSZK honlapján: http://www.mkpszk.sulinet.hu.
|
| |