Oktatás
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

Élmény a tanulás?

2010. február 16.

A Marczibányi Téri Művelődési Központ évek óta kiemelt feladatának tekinti a gyerekek művészeti nevelését, ezen belül a drámapedagógiai és színházi nevelést. Több olyan magas színvonalú programot, illetve foglalkozást kínál e témakörben, amelyen az érdeklődők egyénileg vagy iskolai osztályukkal vehetnek részt.

Tevékenységüket az Európai Unió támogatásával és az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával még gazdagabbá, még több gyerek számára elérhetővé kívánják tenni.
-Február 5-én nagyszabású egész napos konferenciát tartottak Művészet, gyerek, nevelés címmel, amelyen bepillantást nyerhettünk a Marczin folyó művészeti nevelési munkába a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ, valamint a Marczi Műhely egy-egy foglalkozása segítségével, majd előadásokat hallhattunk az élményközpontú tanításról, a művészetpedagógia és a játék fontosságáról. Kaposi László rendező-drámapedagógus, a Magyar Drámapedagógiai Társaság elnöke a szerepjátékot mint tanítási  módszert mutatta be. A gyerek számára a szerep védelmet nyújt — hangsúlyozta az előadó —, hiszen valaki más bőrébe bújva könnyebb kimondani és átélni kényes helyzeteket. A játék során nehezen feldolgozható vagy elmagyarázható jelenségekről, fogalmakról tudnak megnyilatkozni a résztvevők, miközben a játék öröme mindvégig megmarad.
Szitó Imre pedagógiai szakpszichológus hallgatóságát megismertette az úgynevezett kalandterápiával, amelynek során a terapeuta kiviszi csoportját hosszabb időre a természetbe, ahol egyre nagyobb akadályokat kell a résztvevőknek leküzdeniük. A drámajáték is egyfajta kalandtúra — állította a pszichológus; élményutazás a fantázia világában.
Lipták Ildikó, a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ színész-drámatanára olyan fiatalokat kérdezett színházi nevelési élményeikről, akik tíz-tizenöt évvel ezelőtt vettek részt foglalkozásaikon, és a válaszokat megosztotta hallgatóságával. Kivétel nélkül mindegyik egykori résztvevő úgy érezte, „több lett” a program által, segítséget kapott nehéz élethelyzetek feldolgozására, heves érzelmeket élhetett át, megtanult odafigyelni mások érzelmeire, szempontjaira, hiszen — ahogy az egyikük fogalmazott — „lehettem valaki, aki nem én voltam”. Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke, valamint a drámapedagógus-rendező Kaposi József gyakorlati ötleteket adtak a pedagógusoknak arra, hogyan lehet a tanórát élményszerűvé varázsolni. Arató három Babits-vers együttes tanításán mutatta be, hogyan adhat válaszokat az irodalom a kamaszkor nagy kérdéseire, Kaposi pedig egy olyan történelemórát tartott, amelyen színjáték, divat és humor egyaránt fontos szerephez jutott.
Péter Zsuzsa