|
|
Rózsahegy utcán a Mechwart tér felé alászállók ma egy furcsa, meglehetősen idomtalan
házat látnak a Buday László utca sarkán. Ezen a telken már a XIX. század közepén
is állt ház, ez jelezte a határt a Klemm téglagyár és a Rózsadomb beépített lakónegyede
között.
A természetes magaslati pontra épített, egykor büszke oromzatokat és romantikusan
kiszögellő tornyot hordó épület Buda történelmének nemes hagyományát őrzi. Komoly
embereknek épült és neves építész tervezte. Az egykori Kertész-villa figyelemre
és védelemre méltó.
Az építtető Kertész Árpád, a magyar nyomdaipar legendás alakja, a huszadik század
első felében az iparág egyik vezéregyénisége volt. Már dédapja és nagyapja is
országos hírű iparos volt, igaz, még Gärtner néven biedermeier órákat készítettek
Győrben. A bajor eredetű család első nyomdász és magyarosított nevű tagja Kertész
József volt, aki tulajdonképpen kényszerből került e pályára: apja korai halála
miatt nem folytathatta tanulmányait. Pályáját 1848-ban a pesti Beimel és Kozma
nyomdában kezdte, majd Emich Gusztáv híres üzemében dolgozott, 1856 és 1858 között
pedig Bécsben ismerkedett meg a kor legfejlettebb technológiáival. Hazatérése
után nem sokkal önállósította magát, és 1863-ban egy ma is álló házban, a Roosevelt
téri egykori István király szálló néhány termében nyitotta meg nyomdáját, immár
Kertész néven.
Nem egész egy év múlva a még szintén álló Vasudvarba, a régi pesti városháza
mellé költözött a nyomda. Ettől kezdve jó 15 éven át fontos napilapok, mint a
Reform, a Magyar Hírlap, a Podmaniczky Frigyes szerkesztette Hazánk vagy Vas Gereben
lapja, a Népbarát készült Kertész József nyomdájában. Eközben fontos könyveket
is nyomtak itt: Tolnay Lajos költeményeit, Vas Gereben Tekintetes urakját, a Magyar
Képzőművészeti Társulat évkönyveit. Érdekes specialitása volt a cégnek a budapesti
német és magyar nyelvű útikalauzok előállítása.
Összetett lelkű emberek voltak az akkori iparosok. Kertész József rendszeresen
publikált verseket országos lapokban, éppen azokban az években, amikor figyelme
házasságkötésére és az üzemalapításra is kiterjedt. 1864 és 1879 között a verseken
kívül kilenc gyermeke is született.
Talán éppen a nagy család ellátásának biztonsága érdekében az 1870-es évek végén
az egyre nehezebben menő nyomdát Kertész József eladta, és kiszámíthatóbb banki
tisztviselői állást próbált szerezni magának. Háromévi bankárkodás után azonban
újra megnyitotta nyomdáját, most már a Mária Valéria (ma Apáczai Csere János)
utca 11-ben. Életrevalóságát bizonyítja, hogy miután a hírlapok piacáról már a
70-es évek végén a nagyobb tőkeerejű versenytársak kiszorították, kereskedelmi
nyomtatványok, értékpapírok, vasúti menetrendek, egyedi fejléces levélpapírok
stb. előállításával kezdett el foglalkozni. A profilváltás után a nyomda az 1880-as,
1890-es években fejlődésnek indult és megizmosodott. Ekkor már fiai is beszálltak
a vállalat irányításába, elsősorban az 1871-ben született Árpád, aki azután apja
1895-ös halálát követően vezetője lett a nyomdának. Megjegyzendő József papa életerejéről,
hogy egy évvel halála előtt, 57 évesen újranősült, és a szintén híres nyomdász-famíliából
származó Heckenast Ottíliát vette el, aki szinte férje halála pillanatában egy
lánynak adott életet.
Kertész Árpád kiteljesítette apja életművét. Majdnem hatvan éven keresztül volt
az ország egyik főnyomdásza. Már az 1920-as években kormányfőtanácsosi címet nyert,
és a nyomdaipari vállalkozók szervezetében töltött be hosszú időn keresztül vezető
tisztségeket. 1938-ban egy egész iparág ünnepelte nyomdászi működése 50. évfordulóját
a Gellért és a Britannia szállodákban rendezett előkelő fogadásokon, ahol pl.
Herczeg Ferenc is az ünneplők között volt, majd három év múlva Kertész Árpád 70
éves születésnapján a Pesti Hírlap szerkesztősége születésnapi különszámot írt
számára tisztelgésül. Saját nyomdáját, amelyet a gazdasági világválság roppantott
össze, 1935-ben számolta fel, de már jóval régebb óta a nevezetes Légrády Testvérek
nyomdavállalatának volt igazgatója.
A Buday László utcai villa építésekor, 1904–05-ben Kertész Árpád már majd’ tíz
éve a Kertész nyomda vezetője volt. Saját háza tervezésére unokatestvérét, Kertész
K[ároly] Róbertet kérte fel, aki még nála is nagyobb ember volt a századelőn,
de főleg a két világháború közti Magyarországon. Töretlen minisztériumi karrierje
egészen az államtitkári címig ívelt az 1930-as években.
A tehetséges építészt pályáján szinte mindvégig a magyarság eredete és etnográfiája,
egy sajátos nemzeti építészet lehetősége érdekelte. 1900 körül bejárta a Távol-keletet,
hazatérve élménybeszámoló előadásokat tartott Japán és Indonézia építészetéről,
majd 1904-ben a Nemzeti Múzeumban többek között Hopp Ferenccel közösen kiállítást
rendezett távol-keleti tárgyaiból. A következő két évben, 1905-ben és 1906-ban
a magyar falu építészete kötötte le a figyelmét. Egy fiatal építésszel, Sváb Gyulával
1907-ben nagyszabású albumot állítottak össze, amelyben a népi építészet és bútorkészítés
emlékeinek rajzait bocsátották közre az éppen akkoriban felhevülő nemzeti érzések
melegen tartására. A kötetet a Magyar Mérnök- és Építészegylet adta ki, nyilván
a magyar nemzeti építészeti stílus kibontakozásának helyes irányát is megjelölve
ezzel.
Mármost mindezzel a háttérrel érdekes, hogy ne mondjuk: pikáns a Buday László
utcai ház. Ennyi úti élmény és előtanulmány után azt várnánk, hogy Kertész K.
Róbert valami népies formájú házat tervez 1904–05-ben a rokonának. Ámde itt egy
ízig-vérig konzervatív, történelmi rekvizitumokkal és utalásokkal teleszórt, kötelezően
festői lovagvárepigonnal állunk szembe. Itt-ott szecesszióba hajló stukkózás a
korszerűség kedvéért. Nagyon is jellemző e korra és a felsőpolgári urizálásra
az egész.
Az épület két lakást foglalt magában: egy bérlakást a földszinten, illetve Kertész
Árpád és neje otthonát az emeleten. Alul öt, felül hat lakószoba volt, amikhez
persze az alagsorban a kiszolgáló helyiségek és cseléd-, illetve inasszoba is
tartozott. A házban mindjárt az építéskor volt vízvezeték, villanyvilágítás és
gázfűtés. Az élmények csúcspontja a hallból nyíló erkély és toronyszoba volt:
innen akkoriban látni lehetett az egész várost a budai vártól a Margitszigetig.
Kertész Árpád lányának Pusztaszeri úti házáról néhány éve megemlékeztem e hasábokon.
Fél évvel később brutális módon elhordták az épületet, feldúlták a kertet, és
ma már mindenki láthatja azt a fantáziátlan társasházat, amit a kultúráról mit
sem tudó és a műemléki hatóság ügyetlenségét szemfülesen kihasználó vállalkozó
felhúzott a helyére. Félve írom e sorokat tehát, de nem hallgathatok arról, hogy
az ilyen emlékekből Angliában house museumokat csinálnak, amikben megismerhető,
kézzel tapintható a múlt világa.
Nem tudom, milyen e ház belseje ma, mennyit őriz még az egykori nagypolgári miliőből,
de el kellene gondolkodni azon, hogy a legközelebbi felújításnál visszaállítsák
legalább az eredeti homlokzatokat a két magas oromzattal, a tornyocskával és a
szecesszióba hajló ablakkeretelő gipszmotívumokkal, mert ez legalább őrzője, emléke
lehetne a száz év előtti budai világnak.
Rostás Péter
|
| |