Ajánló
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

Autóbuszos körutazás a Budai-hegységben

2020. október 24.

A BKV egyik jogelődje, a Fővárosi Autóbusz Üzem (FAÜ) egy különleges autóbuszjáratot is üzemeltetett, a vele való utazást „budai autóbuszkörsétaként” hirdette meg.

Ezen a járaton egy Ikarus 630-as típusú kabrió autóbusz teljesített szolgálatot. Ebből a típusból összesen három darab készült, egy felújítva ma is a BKV Zrt. tulajdonában van. Az 1960-as évektől az 1970-es évek első feléig közlekedett a budai panoráma-körjárat. Útvonala a Roosevelt (ma Széchenyi) tértől a Hármashatár-hegyre vezetett, majd onnan visszatérve, a Pál-völgyi-barlang közelében, a Szépvölgyi útról a Csatárka útra fordult be; a Zöld lomb utca még nem volt kiépítve a buszközlekedéshez.

Majd a Kapy utca–Kelemen László utca–Bognár utca–Budenz út–Kuruclesi út–Budakeszi út útvonalon ért a Ságvári-ligetbe (ma Szépjuhászné). Innen a 4,6 kilométer hosszú, csodálatos szerpentinen küzdötte fel magát a János-hegyre, majd a Széchenyi-hegy érintése után még megmászta a Gellért-hegyet és azután tért visszatért kiindulópontjára. Az emelt díjszabású járaton öt pihenőt tartottak: a Hármashatár-hegyen, ahol a buszfordulótól gyalog kaptattak fel az utasok a hegytetőre, a Ságvári-ligetben, a leghosszabbat pedig a János-hegyen, azt követően a Széchenyi-hegyen a kilátónál és a Citadellánál. (Érdekes, hogy a Normafánál nem volt „megálló”.).

 

A felsorolt helyeken az utasok a járműből kiszállva megcsodálhatták a panorámát, és a magukkal hozott uzsonnát is megehették. Mivel ez a buszozás több órán át tartott, érdemes volt rá készülni. A járat csak és kizárólag a nyári idényben közlekedett, heti két nap. Vasárnap délelőtti és délutáni menet is volt, míg hétköznap csak délutáni. Az autóbuszon idegenvezető is teljesített szolgálatot, aki az egyes kilátópontoknál ismertette a látnivalókat és menet közben felügyelt az utasokra. Azt nem tudni, hogy pontosan miért szűnt meg ez a szolgáltatás, de az IK-630-as típusú kabrióbuszokat az 1970-es évek közepén műszaki okokból kivonták a forgalomból.

Azonban 2017 júniusában a BKV Zrt. bemutatta a Batthyány téren az egyik visszavásárolt, és korhű állapotúra felújított IK-630-as kabrió buszt, amely a nyári szezonban napjainkban is teljesít nosztalgiameneteket.                 

KZI