Ajánló
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

BachElit

2016. március 11.

 A BachElit egy egyedülálló interaktív sorozat, ahol a néző nem csupán zenei élményt kaphat, de műhelytitkokat is megtudhat, sőt lehetősége van kérdezni, párbeszédet folytatni az előadóval.

  A sorozat ötlete Mező Péter hegedűművésztől származik, aki az Óbudai Danubia Zenekar koncertmestere, a Zeneakadémia kamarazene és vonósnégyes tanára, valamint a 2001 óta működő Accord Quartet alapító tagja. A BachElitet 2015-ben hozta létre, hogy az előadásokon keresztül megmutathassa a zenében rejlő érdekességet és gazdagságot.

– Régóta szerettem volna nemcsak koncerttel megjelenni a zeneszerető felnőtt közönség előtt, hanem olyan előadással is, ami kicsit többet elárul a zenéről. Az a tapasztalatom, hogy sokan, bár kedvelik, nem tudnak eleget erről a műfajról, illetve sokat tudnak, de amit nem, azt nem szívesen kérdezik meg. Őket szeretném inspirálni a segítő, ismereteket nyújtó programmal. Három éve tanítok a Zeneakadémián, az oktatást hivatásként űzöm, és legfontosabbnak a motivációt tartom a zenei képzésben – legyen szó akár előadóról, akár közönségről.

Mire szeretné ösztönözni hallgatóságát?

Részben arra, hogy olyan hangversenyre is váltsanak jegyet, amelyen kevésbé ismert, vagy első pillantásra nehezebbnek tűnő művek csendülnek fel, illetve arra, hogy a népszerű darabokat is máshogy hallgassák – hiszen nem véletlenül éppen azok a legközkedveltebb dallamok. Az ismeretek bővítésével párhuzamosan bátorítani szeretném a közönséget az önálló véleményformálására. Azzal, hogy aktív előadóként beszélek a művekről, ráadásul a hangszerem is kéznél van, hogy meg is tudjam mutatni, miről beszélek, úgy gondolom, többet tudok nyújtani egy egyszerű zenei témájú beszélgetésnél.

Fotók: Soós Dániel

 Ön játssza le a darabokat?

Mivel elsősorban nem szólóhegedű-darabokat mutatok be, hanem kamara- és szimfonikus műveket vagy operát, vetítővászonnal és hangfalakkal érkezem az estekre. Fontos, hogy nagyon jó hangminőségű zene szóljon, illetve, hogy nagyon jó előadók szólaltassák meg a darabokat. Az előadókon nagy felelősség van, hiszen ők tolmácsolják a zeneszerző érzéseit és gondolatait; úgy is fogalmazhatnék, igazságtalan dolog, hogy csak az előadókon keresztül hallhatjuk a zeneszerzőt. Ez is egy olyan izgalmas kérdés, amit érdemes körbejárni. 

Hogyan fogadja a közönség ezeket a nem szokványos zenei esteket?

Még nem tudok nagyszámú hallgatóságról beszámolni, de azért húsz-harminc zenebarát mindig eljön az estekre. Ez persze így természetes. Eleinte az Accord Quartet koncertjeire is csak a barátok és ismerősök jöttek el, ma már jó pár száz fős közönségünk van. Annak nagyon örülök, hogy aki egyszer eljön, az jól érzi magát, és a jövőben is megtisztel figyelmével.

Az előadás interaktív. Elég aktívak a résztvevők?

Témától függ, de szeretném, ha még többet beszélgetnénk, ha még bátrabban tennének fel kérdéseket a nézők. Nekem is van néhány ötletem, amivel javíthatnám a kommunikációt. Szeretnék például egy internetes fórumot beindítani ebben a témában.

Hogy indult a BachElit?

Hidegkúton nőttem fel, régi ismeretség fűz Wenzon Gusztávhoz, a Klebelsberg Kultúrkúria munkatársához. Őt kerestem meg az ötlettel, és 2015 szeptemberében már meg is tarthattam az első estet. Minden hónap utolsó vasárnapján várom az érdeklődőket, kivéve márciusban, mert az utolsó vasárnap egyben húsvét vasárnapja is lesz, így már 20-án találkozhatunk a legközelebbi BachEliten.

 Legközelebb MÁRCIUS 20-án 18 órától a vonósnégyes lesz a témája a BachElit-sorozatnak, ahol kiderül, miért olyan rendkívüli ez a műfaj, és vajon miért nem nevezhetjük feltétlenül vonósnégyesnek, ha két hegedű, egy brácsa és egy cselló egyszerre ugyanazt a művet játssza – jó esetben egyforma tempóban.